Nissan on vahvasti mukana sähköautojen kovaa kehittyvässä maailmassa. Nissan Leaf on tällä hetkellä selkeästi maailman eniten myyty täyssähköauto. Mutta mihin suuntaan sähköautot kehittyvät? Miten akut kehittyvät? Mikä on seuraava iso askel?
Teknavi pääsi Berliinissä jututtamaan Nissan Euroopan sähköautotoimintojen johtajaa Jean Pierre Diernazia.
Jean Pierre Diernaz, Renault/Nissan on sitoutunut ”Zero Emission -strategiaan” jo muutama vuosi sitten. Näyttää siltä, että ottaa aikansa ennen kuin ihmiset täysin hyväksyvät sähköautot. Tänä päivänä on nähtävissä, että maailma muuttuu, mutta muuttuuko se tarpeaksi nopeasti?
– Sähköautojen yleistyminen on ottanut aikansa, mutta nyt on päästy vauhtiin. Sähköautojemme myynti kasvoi viime vuonna 29 prosentilla, ja kasvu jatkuu myös tänä vuonna. Tulevaisuus näyttää siis hyvältä. Sähköautojen myynti vaihtelee toki maanosittain, mutta vähitellen kaikki markkinat ovat heräämässä sähköautoiluun, Diernaz vastaa ja jatkaa:
– Yksi tärkeimmistä asioista tässä on se, että ihmiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota ilmanlaatuun. Tämä yhdessä kehittyneen ja standardisoidun tekniikan ja sitä myötä edullisemmiksi muuttuneiden tuotteiden myötä vain kiihdyttää sähköautojen yleistymistä jatkossa. Lisäksi pitää muistaa se, että yhä useammassa maassa sähköautoja tuetaan poliittisesti, ja joissain maissa ihmisiä jopa kannustetaan sähköautojen suuntaan pakotteilla. Olen siis erittäin optimisten sähköautojen tulevaisuuden suhteen.
Milloin näemme sähköautoja, mitkä kykenevät kaksisuuntaiseen lataukseen, niin että sähköautoja voi hyödyntää sähkön varastointiin?
– Se on seuraava vallankumous ja Nissan tulee olemaan tässä johtavassa asemassa. Leaf on jo nyt toteutettu tähän soveltuvalla tekniikalla. Emme puhu siis tulevaisuudesta vaan nykyhetkestä. Esittelimme tähän sopivan Leafin ja e-NV200-mallin Geneven autonäyttelyssä keväällä, ja autot tulevat myyntiin yhteistyökumppaninamme toimivien sähköyhtiöiden kautta muutaman kuukauden sisällä. Tämä muuttaa paljon - ja mikä parasta, kaikki voittavat. Leafin omistajat voivat myydä sähköä verkkoon silloin kun se on järkevää, ja sähköyhtiöt saavat lisäkapasiteettia sähköverkkoonsa. Kuten tiedämme, sähkön tallentaminen on hankalaa. Leafin 24 kilowattitunnin akkuun mahtuu paljon energiaa, ja tämä on tärkeää muistaa sähköautojen akuista puhuttaessa. Kun sähköauton akusto tulee elinkaarensa loppuun autossa, sitä voidaan käyttää vielä energian tallentamiseen muualla. Me keräämme akut talteen ja kierrätämme ne toimimaan energiavarastoina älykkäissä sähköverkoissa.
Entä sitten induktiolataus? Koska se on realistista?
– Se on mielenkiintoinen ratkaisu. Se on asia, jota tutkimme, ja voidaan jo sanoa, että se toimii. Insfrastruktuurin kanssa on omat haasteensa, kuten voi kuvitella. Sinulla voisi esimerkiksi olla induktiolatausalusta vaikka autotallissa ja saat auton heti lataukseen ajaessasi auton talliin. Induktiolataus on joka tapauksessa mielenkiintoinen vaihtoehto.
Sähköautojen toimintamatka vaikuttaa olevan isoin este, kun ihmiset harkitsevat niiden ostamista. Mitä sanot näille ihmisille?
– Me kasvatamme toimintamatkaa, se on vastaus.
Miten?
– Parannamme akkua ja parannamme auton tehokkuutta. Esimerkiksi auton paino, pyörien vastus ja sähkönkulutus ovat olennaisia tekijöitä. Laitamme myös lisää kilowatteja samankokoiseen akkuun. Samalla luonnollisesti toimintamatka kasvaa. Täytyy olla tietenkin kärsivällinen, mutta nämä asiat tulevat vielä.
Toyotalla ja Hyundailla on nyt markkinoilla polttokennoautoja. Näissä autoissa on toimintamatkuetu verrattuna täyssähköautoihin. Milloin voimme nähdä Nissan/Renaultilta yli 400 toimintamatkan omaavia sähköautoja?
– Meidän toimitusjohtaja sanoi hiljattain, että tulemme tuplaamaan toimintamatkan.
Milloin se tapahtuu?
– Hyväksyttävän ajanjakson päästä.
Pistokehybridit ovat melko trendikkäitä tänä päivänä. Miten näet markkinan kehittyvän sähköautojen ja pistokehybridien osalta viiden vuoden ajanjaksolla Euroopassa?
— Molemmat voivat toimia yhdessä ja samaan aikaan. Pistokehybridi on vain sähköauton erilainen muoto. Eivät ne välttämättä ole kilpailijoita. Henkilökohtainen mielipiteeni kuitenkin on, että sähköauton kauneus on nollapäästöt. Pistokehybridissä ei sitä ole.
Renault/Nissanilla on jo melko monta erilaista sähköautoa tarjolla, mutta minkälainen sinun mielestäsi ideaali sähköauto? Pieni kaupunkiauto? Pakettiauto? Vai tavallinen perheauto?
– Mielestäni sähköistyminen voi mennä mihin vain. Kun sinulla hyväksyttävä toimintamatka ja akku, joka toimii, niin voit laittaa sen mihin tahansa autoon. Me olemme todistaneet sen jo Nissanilla. Teimme C-segmentin autosta täyssähköauton, eli Leafista. Se on täysin rakennettu akkujärjestelmän ympärille. Mutta muutama vuosi sitten pistimme myös saman teknologian jo olemassa olevaan malliin. NV200-mallista tuli e-NV200.
Viimeinen kysymys vielä. Puhuit jo paljon akuista, mutta kysyn silti: mikä on seuraava iso askel akkujen kehityksessä?
– En tiedä onko luvassa mitään iso askelta tai tuleeko kehitys olemaan jatkuvaa. Katsomme asian suhteen kahteen eri suuntaan: akkujen energiatehokkuuden parantamiseen ja koon pienentämiseen. Voimme siis odottaa tehokkaampaa akkua pienemmässä koossa. Kuinka paljon tehokkaampia akut voivat olla? Ja kuinka pieneen tilaan ne saadaan, ne ovat tärkeitä kysymyksiä.
---
Lue lisää:
Mestarien liigaa Berliinissä – Nissan rakennutti yli 100 latauspistettä kaupunkiin