Oletko ihmetellyt? Tämän takia lentohenkilökunnalla on erilaiset turvavyöt kuin matkustajilla

Lentokoneesta löytyy erilaisia turvavöitä, mutta kaikille on oma tarkoituksensa.

Oletko koskaan ihmetellyt, miksi matkustajilla on lentokoneessa yksinkertaiset vyötäröturvavyöt kun lentohenkilökunnalla taas selkeästi jykevämmät?

Lentäjillä on viisipisteturvavyöt ja lentoemännillä neljän pisteen turvavyöt, mutta matkustajat saavat vain yhden hihnan, kirjoittaa Metro.

Kyse ei ole kuitenkaan siitä, että matkustajien turvallisuus olisi jotenkin laiminlyöty.

Jokaisella vyötyypillä on oma logiikkansa

Aerosavvy-sivuston artikkelissa kerrotaan, että vyötärövyöt on suunniteltu toimimaan yhdessä matkustajien edessä olevien istuinten asentojen kanssa. Tuolien selkänojat on rakennettu vaimentamaan iskuja ja estämään kehoasi saavuttamasta vaarallisia nopeuksia, jos lentokone yhtäkkiä pysähtyy.

Tästä syystä on niin tärkeää, että istuimet nostetaan pystyasentoon – se auttaa vähentämään todennäköisyyttä, että törmäät edessäsi olevan tuolin selkänojaan sellaisella voimalla, että vahingoitat itseäsi.

Lentohenkilökunnan turvavyöt suojelevat heidän vartaloaan, mutta mahdollistavat myös sen, että henkilökunta pääsee nopeasti liikkeelle auttamaan matkustajia.

Lentäjien viisipisteturvavöissä on ylimääräinen hihna, joka menee heidän jalkojensa välistä. Tämän hihnan on tarkoitus estää lentäjää paiskautumasta kojelautaa päin äkillisen laskeutumisen voimasta.

Miksi kaikilla ei ole samanlaisia turvavöitä?

Yksinkertainen vyötärölle tuleva turvavyö on helppokäyttöinen ja sitä on hankala kiinnittää väärin.

Pelkästään olan yli menevän hihnan lisääminen turvavyöhön vaatisi myös huomattavasti painavamman penkin. Tämän takia ollaan päädytty ratkaisuun, jossa kevyemmät penkit toimivat osana turvavyön toimintamekanismia.

Katso myös: Näin kaupparatsu Tomi Kaukinen joutui muuttamaan suunnitelmiaan lentopelon takia

Lentopelko – näin kaupparatsu Tomi Kaukinen joutui muuttamaan suunnitelmiaan lentopelon takia 13:38
"Lentopelkoni ei kohdistu enää lentämiseen vaan siihen, miten lennän."

Lähteet: Metro, Aerosavvy

Lue myös:

    Uusimmat