Oletko jo kuullut "höpötatti-ilmiöstä"? Lelu sekoitti kissanomistajat ympäri Suomea

Kissanomistajat ovat aivan höpönä tähän kissanleluun.

Se maksaa kolme euroa ja 90 senttiä, on kirkkaanpunainen ja hölmistyneen oloinen. Oikeasti sen nimi on MadCat Sieni, mutta kukaan ei käytä tätä nimeä – tästä kissanlelusta kun on tullut some-ilmiö, joka tunnetaan nimellä "höpötatti".

Simppa on tämä höpötatti-ilmiön alullepanija, Sanna Ryhänen kertoo.

Simppa on Ryhäsen kissa. Perheestä löytyy kolme muutakin kissaa: Jaffe, Fami ja Reino.

Pahaa-aavistamaton Ryhänen osti kissoilleen sienenmuotoisen lelun 9.11.2017. Simppa hullaantui tatista täysin.

– Kantoi tattia suussa, pesi sitä, viskoi ilmaan, otti tassuihin ja potki takajaloilla, kiehnäsi itseään tattiin tai lattiaan tatti suussa. Viidessä minuutissa koko lelu oli läpimärkä.

Perheeseen hankittiin lisää sieniä – tällä hetkellä niitä löytyy kolme. Hauska nimi syntyi käytön myötä.

– Sieni näytti erikokoisine silmineen hassulta. Ensin kerroin ostaneeni "höpsön kärpässienen", seuraavana päivänä se oli "höpösieni", joka myöhemmin muokkautui höpötatiksi, Ryhänen sanoo.

Heti ostettuaan lelun hän julkaisi siitä kuvan Facebookin kissaryhmässä toisen lelun kanssa.

– Tuolloin jo naureskeltiin, että onpa hauskan näköinen sieni. Myöhemmin laitoin kuvia Simpasta leikkimässä kuolaisella, tummuneella lelulla ja se keräsi paljon ihasteluja ja humoristisia kommentteja. En ole saanut asiasta juurikaan kuin positiivisia kommentteja: hauskan näköinen lelu, ihana kun kissa niin tykkää ja niin edelleen. Toki nyt, aiheen noustessa isoksi ilmiöksi, on tullut muutama kommentti siitä, miten kuka tahansa olisi millä tahansa lelulla voinut saada samanlaisen buumin aikaan, Ryhänen kuvaa.

Höpötatin suosiosta hän antaisi kunnian Simpalle. Simppa saapui Ryhäsen kotiin heinäkuussa 2017 Vaasan kissatalolta. Ryhänen on julkaissut kissan kuulumisia Kissanomistajat-ryhmässä ennenkin.

– Kuvat ja tarinat keräävät poikkeuksetta satoja tykkäyksiä. Kun aloin sitten julkaista kuvia Simpasta höpötatin kanssa, ja siitä tuli kiinteä osa Simppa-julkaisuja, ihmiset alkoivat kiinnostua siitä. Sitten ilmiö alkoi vain paisua vyöryvän lumipallon lailla, Ryhänen kuvaa.

– Ihmiset tykkäävät tuntea yhteisöllisyyttä ja olla osa jotakin mukavaa – se on varmasti vaikuttanut siihen, että lelusta on tullut näinkin iso ilmiö.

Höpötatti ei toki ole Ryhäsen kissojen ainoa suosikki. Myös esimerkiksi Ikean pienet pehmohiiret, pallot ja rapisevat, pienet lelut kelpaavat – samoin Zooplussalta hankitut kissanminttukasvikset.

"Tietenkään ihan tällaista menestystä emme osanneet aavistaa"

"Loppu varastosta. Loppu varastosta. Loppu varastosta". Mustin ja Mirrin verkkokaupassa tatin suosio todella näkyy. Muutamia poikkeuksiakin on: lelua on varastossa vielä muutamissa liikkeissä, kuten Ahvenanmaalla ja Espoon Mankkaassa.

– Ensimmäiset höpötattijutut kantautuivat korviini perjantai-iltana, kun työnkuvani tuntevat kaverit alkoivat vihjailla asiasta. Myöhemmin viikonloppuna tattikuvia, -videoita ja meemejä jo sitten suorastaan tulvi Facebookin kissaryhmiin, enkä varmasti enää olisi niiltä välttynyt ilmiöltä mitenkään, kun itsekin kissaihminen olen, kertoo Niina Jaakkola, Musti Groupin Category Specialist, Tuotehallinto.

– Tietenkään ihan tällaista menestystä emme osanneet aavistaa.

Kun lelun suosio lähti nousuun, Jaakkolan mukaan ensimmäiset ”tatinhakijat” odottivat aamulla myymälöiden ovien takana. Monista liikkeistä juuri sienet vietiin käsistä, vaikka samaan sarjaan kuuluu muitakin leluja, kuten kurkku ja hai.

– Yksi asiakas oli antanut myyjälle halauksenkin, kun oli niin tyytyväinen napatessaan viimeisen. Suosio on tainnut näkyä suhteellisen tasaisesti kaikissa liikkeissä. Kissaryhmissä jaettiin jo viikonloppuna reaaliaikaista tietoa, missä myymälöissä tatteja on vielä jäljellä. Joku kirjoitti ajaneensa 150 kilometriä lelun perässä, toinen oli puolestaan hamstrannut kaikki bongaamansa tatit ja postitteli niitä sitten muille, tyhjin käsin jääneille ryhmäläisille ympäri Suomea.

Jaakkolan mukaan osa asiakkaista on halunnut lelun vain ilmiön takia. Osa taas on hankkinut sen koemielessä kissalle, joka ei yleensä ole kiinnostunut leluista. Lelu sisältää perinteisen kissanmintun lisäksi kuivattua mantsurianlaikkuköynnöstä eli matatabia. Se voi vaikuttaa myös kissoihin, jotka eivät reagoi kissanminttuun.

– Valitettavasti kulttitatit alkavat olla nyt loppu kaikista myymälöistä. Muita sarjan leluja on vielä vähän jäljellä. Uusia hahmoja on jo suunnitteilla, mutta mitään pikatuotteita ne eivät valitettavasti ole: kuljetusajat ovat pitkiä, ja lelujen valmistaminen hidasta, koska matatabin saatavuus vaihtelee vuodenajan mukaan mukaan, Jaakkola kuvaa.

– Yksi kissanomistaja olikin Facebook-ryhmässä laskeskellut, että kun jokaisella ryhmän jäsenellä on keskimäärin 2,5 kissaa, tarvittaisiin markkinoille oikeastaan 60 502,4 tattilelua, jotta jokainen kissa saisi omansa.

Asiakkaat ovat Jaakkolan mukaan kysyneet liikkeessä nimenomaan ”höpötattia”, kissojen ”höpöleluja” tai ”niitä leluja, joista kaikki nyt puhuvat”.

– Tällä kertaa emme ehtineet myyjiä edes tiedottaa ilmiöstä ennen kuin aktiiviset kissa-asiakkaat olivat sen jo käytännössä tehneet. Toki moni myyjistä oli jo muutenkin perillä asiasta: henkilökuntamme jäsenet ovat itsekin lemmikki-ihmisiä ja siksi aika hyvin kartalla siitä, mistä aiheesta netissä milloinkin pöhistään, Jaakkola sanoo.

Jaakkola testasi lelun myös omilla kissoillaan.

– Ne osoittivat suosionsa kuolaamalla, kehräämällä ja piehtaroimalla pitkin lattioita.

***


Lue myös:

    Uusimmat