Lapsia vakoileva tonttuhitti Elf on the Shelf kerää suosiota myös Suomessa.
Yhdysvalloissa Elf on the Shelf on ollu tilmiö jo vuosia. Alun perin samanimisessä kirjassa vuonna 2005 esiintynyt tonttu, elf, tarkkailee lapsia esimerkiksi hyllyn, shelf, päällä, ja raportoi näkemänsä joulupukille. Kirjan mukana tuli oma tonttu, joka sijoitetaan kotiin tarkkailemaan perheen lapsia.
Pitkäkoipista tonttuhahmoa on syytetty liiasta kaupallisuudesta, mutta sillä on netissä oma, vankka seuraajakuntansa. Moni siirtää tontun eri paikkaan joka yö tai panee sen tekemään "pahojaan" kotona. Nyt tonttuhitti Elf on the Shelf kerää suosiota myös Suomessa.
"Kaikki tontut tekevät tapansa mukaan kepposia..."
Yrittäjä Satu-Maarit Peltomäki innostui Elf on the Shelf -tuotteista oman poikansa kautta. Lapsi oli ihastunut "veijaritonttuihin", jotka tekevät kepposia kotona. Nyt niitä onkin kertynyt kotiin kymmenkunta.
– Poika on hyvin perehtynyt tonttuihin, heidän tapoihinsa toimia täällä ihmismaailmassa. Kaikki tontut tekevät tapansa mukaan kepposia, joten meillä kotona aamut ovat hyvin kiireisiä. Huomataan, että tontut ovat todellakin olleet yön aikana liikkeellä pukin asioissa. Aamulla ne ovat aivan muualla, kuin mihin ne on illalla jätetty! Satu-Maarit kuvailee.
Satu otti lopulta tarumaailmasta innostuneena tontut myyntiin myös Lasten pikku-kammari -verkkokauppaansa.
– Varmaankin tämä hassuttelevan tontun tarina innostaa ihmisiä mukaan tähän tonttujen maailmaan. Näissäkin saa mielikuvituksen käyttö olla rajatonta!
Jouluna 2019 tonttujen suosio on Satu-Maaritin mukaan ollut kasvussa. Tuotteita ostetaan paljon lapsiperheisiin, mutta myös nuoret aikuiset ovat innostuneet niistä.
– Jouluhan on yhtä taikaa niin lapsille kuin meille aikuisillekin. Ja mikä ihanampaa kuin kehittää oma joulunsatu tonttujen avulla, kukin omalla tavallaan. Tonttujen avulla myös sisustuksen jouluista ilmettä on hauska piristää. Ovathan nämä pitkäsääriset tontut aika vekkulin näköisiä ihan hyllyn reunallakin.
Verkkokaupassa joulu on kuitenkin tuotteiden osalta edelleen hyvin perinteinen juhla. Kynttilät, lyhdyt, erilaiset figuurit ja tontut ovat suosikkeja vuodesta toiseen.
– Tämä Elf on the Shelf -tuulahdus on uutta perinnettä rapakon tuolta puolen. Punanuttuiset tontut myytiin heti loppuun, mutta nyt myös mustapukuiset eli aikuistontut tekevät kovaa kiriä, Satu-Maarit kuvailee.
– Tonttuporukalle löytyy myös ihan vauvojakin, mutta heidän jekuttelutaidoistaan ei vielä ole henkilökohtaisesti kokemusta, hän paljastaa.
Tonttu vahtii K-Supermarketissakin
Myymäläpäällikkö Lea Lök K-Supermarket Mankkaasta tiesi tonttuilmiöstä ja oli siitä kiinnostunut jo ennen kuin trendi levisi Suomeen. Hän metsästi tonttuja myyntiin suoratoimittajafirma Toypapin kautta.
– Tällä hetkellä myynnissä on viisi kappaletta! Enemmänkin on ollut ja ne menivät heti, Lök kuvailee.
Supermarket Mankkaalla on tiloissaan myös oma tonttu, jonka on voinut bongata esimerkiksi Facebookissa.
– Se vaihtaa paikkaa ja tarkkailee, että ovatko asiakkaat ja henkilökunta kiltisti vai tuhmia, Lök nauraa.
– Väki on hyvin tietoista siitä ja tonttu on meille sellainen kiva juttu. Toki uskon, että kyllä lapsiasiakkaatkin ovat nähneet sen.
"Olisi toki hienoa, että voisi aavistaa, mistä tuotteesta tulee hitti"
Lökin mukaan lähiasiakaspiiri Espoossa on hyvin tietoisia trendeistä. Osa on Elf on the Shelfin kaupasta löydettyään huokaissut, että on ihanaa, kun tonttu löytyi.
– Oli kyseessä sitten tonttu, jokin ruoka tai mikä vain, asiakkaat ovat hyvin tietoisia. Toki aina tuotetta ei ole mahdollista saada nopeasti Suomeen. Asiakkailta tulee kyllä paljon vinkkejä siitä, mitä he haluaisivat, Lök kuvailee.
– Haluan olla ajan hermolla ja haluan tarjota hittituotteita heti asiakkaalle. Olisi toki hienoa, että voisi aavistaa, mistä tuotteesta tulee hitti. Sitä on välillä vähän vaikeaa aistia, hän jatkaa ja nauraa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.