Facebookin suomalaisissa kirppis- ja myyntiryhmissä on alettu hylätä yhä enemmän ilmoituksia. Hylkäyksistä ovat yhtä hämillään niin myyjät kuin myyntiryhmien ylläpitäjätkin.
Ylläpitäjien sijaan hylkäykset tekee Facebook, eikä se ole kertonut ylläpitäjille tarkemmin hylkäysten syytä. Ylläpito ei saa myöskään tietoa siitä kuinka moni ilmoitus on hylättynä, elleivät myyjät siitä itse ilmoita. Myyjille hylkäyksen syyksi ilmoitetaan yleensä yhteisönormien tai kauppakäytäntöjen rikkominen. Tarkempi syy jää usein kuitenkin arvailujen varaan, eikä aina selviä edes ohjeita läpilukemalla.
Suosituimmilla kirpputoreilla kymmeniätuhansia jäseniä
Facebook-kirppikset ovat nousseet Suomessa nopeasti suosituiksi kauppapaikoiksi perinteisten kirpputorien rinnalle. Esimerkiksi Helsingissä pelkästään yhdessä kaupunginosassa toimivissa myyntiryhmissä on usein tuhansia jäseniä, ja isoimmilla valtakunnallisilla kirpputoreilla jäsenmäärät liikkuvat jo kymmenissä tuhansissa. Muun muassa Arabia-kirppiksellä ja Marimekko-kirppiksellä jäseniä on kummallakin liki 70 000.
Lue myös: Huijaako suosittu helsinkiläiskirpputori asiakkaitaan? Yhteydenpito tyrehtyy, kun tulee maksun aika: "Soitin sinne yhden viikon aikana parikymmentä kertaa"
Osa Facebook-kirppisten viehätystä on kaupankäynnin aloittamisen helppous. Ilmoituksen teko ei maksa mitään, eikä myyjän tarvitse nähdä vaivaa viedäkseen tavaroita minnekään myyntiä varten, kun ilmoituksen voi luoda rauhassa kotona. Kaupat sovitaan viestittelemällä ja hoidetaan loppuun joko tavarat postittamalla tai näkemällä kasvokkain. Aiemmin kiusana olivat lähinnä huijarit tai ohareita tekevät kauppakumppanit. Viime aikoina kuitenkin ongelmaksi on muodostunut se, saako ilmoitustaan ylipäätään julki.
Vuosaari Kierrättää -ryhmän ylläpitäjän Satu Kuosmasen mukaan ongelmat alkoivat sen jälkeen, kun Facebookin oma myyntipaikka Marketplace aloitti toimintansa.
– Marketplacen tulon jälkeen kaikki on muuttunut hankalaksi. Outoja juttuja hylätään ja samalla Marketplacessa on myynnissä Suomen laissa kiellettyjä tuotteita, Kuosmanen ihmettelee.
Tuotteen merkin maininta voi johtaa ongelmiin
Ylläpitäjien ja myyjien käymissä keskusteluissa esiin on noussut, että usein hylkäämiseen saattaa johtaa myynti-ilmoituksessa mainittu tuotteen merkki, esim. Adidas, Converse tai Desigual. Hylkäysten on arveltu johtuvan tuoteväärennösepäilyistä. Tismalleen saman tuotteen sisältävä ilmoitus saattaa kuitenkin mennä läpi, kun merkkiä ei mainita tai ilmoitukseen kirjoitetaan esimerkiksi A*didas.
– Myös tietyt sanat saattavat johtaa hylkäyksiin, kuten esimerkiksi koira, kissa. Joskus myös koira-emojin käyttö on aiheuttanut hylkäyksen. Tässä on varmaan taustalla eläinten myynnin epäily, Kuosmanen kertoo.
Ylläpitäjä Veera Panulan mukaan hevostarvikkeiden kirpputorilla eläinsanasto tai kuvat eivät kuitenkaan ole hylkäyksiä aiheuttaneet.
– Meillä on sen verran tarkka malli ilmoituksiin, ettei näitä ole tullut tai ainakaan käyttäjät eivät ole näitä meille ilmoittaneet.
Omalle kohdalle hylkäys on kuitenkin kertaalleen osunut.
– Yritin myydä ruskeita ratsastushousuja, jotka olin kuvannut edestä ja takaa. Oletan, että joku Facebookin automaattitunnistus on sitten luullut, että kuvassa on ihmisen takalisto.
Facebookin kauppakäytännöt kieltävät ilmoitukset, joissa on “ylenpalttisen seksuaalisia asentoja”. Seksuaalinen sisältö on tuonut yllättäen ongelmia myös lastentarvikekirppiksillä. Rintapumppua kauppaavat myyjät ovat yrittäneet saada myynti-ilmoitustaan tuloksetta julki useita kertoja, kunnes ovat tajunneet poistaa ilmoituksesta sanan rinta. Asia vaikuttaa naurettavalta, kun samaan aikaan Facebookista löytyy myynnistä myös täysin lainvastaisia tuotteita.
– Nuuskaa kyllä myydään monessa ryhmässä, aika mielenkiintoista! Ja pornoa myös, olen niitä ilmiantanut, kun vastaan tulee. Ei ole mitään vaikutusta ja näin ovat muutkin ylläpitäjät maininneet, kertoo Itä-Helsinki kierrättää ryhmän ylläpitäjä Marja-Leena Kokko.
Lue myös: Nettikauppahuijarit eivät keinoja kaihda – MTV Uutiset listasi seitsemän varoittavaa merkkiä, joista voi epäillä joutuneensa huijarin hampaisiin
Kielletyt sukat, siveettömät hevoset
Liki kuudensadan ylläpitäjän keskusteluryhmässä käyty keskustelu paljastaa, millaisten ongelmien kanssa myynti-ilmoituksissa painitaan. Kommentit on poimittu keskustelijoiden luvalla.
– Pistin kolme settiä sukkia myyntiin. Joka setissä yks käyttämätön pari ja 1-2 pari-kolme kertaa jalassa olleita. Yksi ilmoitus oli muka sääntöjen vastainen. Sukissa ei lukenut mitään tunnettua merkkiä, eikä ollut merkin kuvaakaan.
– Kissan makuualusta, jolla oli lelukoira makaamassa demonstroimassa sen käyttötarkoitusta, oli sääntöjen vastainen. Ei mennyt läpi, vaikka selitin että koira on lelu eikä se ole edes myynnissä. Piti viimein laittaa ilman koiraa, niin meni läpi.
Pahimmillaan "vääränlainen" ilmoitus on johtanut hetkelliseen myyntiryhmästä ulossulkemiseen.
– Olen saanut vastikään vuorokauden bannin vaatteiden myynnistä. Ihan tavallisten! Mutta tokihan ruskeaa paitaakin voi käyttää aseena, jos vaikka tukehduttaa jonkun sillä.
– Tuttava sai bannia siveettömien materiaalien julkaisusta. Kyseessä oli hevosesta, tarkemmin sanottuna hevosen päästä ja kasvoista otetut kuvat.
Valvontaa kiristettiin keväällä
STT:n tavoittama Facebookin edustaja kertoi yhteisöpalvelun kiristäneen keväällä ryhmien sekä mainostajien valvontaa EU-vaalien ja muiden kansallisten vaalien takia. Kiristyksillä on tarkoitus estää yritykset vaikuttaa vaaleihin Facebookissa sekä tehdä mainonnasta ja tiettyjä aiheita koskevista ilmoituksista läpinäkyvämpiä.
Hän ei kuitenkaan osannut arvioida, johtuvatko hylkäykset nimenomaan tästä tai arvioida hylkäysten syytä yhtään sen tarkemmin. Facebook ei enää vastannut jatkotiedusteluihin asiasta.
Facebookin mukaan ryhmien ja ilmoitusten valvonta suoritetaan osaksi automaattisesti ja osaksi käyttäjien ilmoitusten perusteella. Myyjä voi lähettää Facebookille automaattivalituksen, jos katsoo ilmoituksensa tulleen syyttä hylätyksi.