Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti lähestyy alkoholia sisältävien oluiden, siidereiden ja long drink -juomien myyntiä, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Liiton jäsenyritykset myivät tammi-kesäkuussa 178 miljoonaa litraa alkoholittomia juomia ja 216 miljoonaa litraa alkoholia sisältäviä juomia.
Kivennäisvesien myynti kasvoi 14,3 prosenttia ja virvoitusjuomien 4,4 prosenttia vuoden takaisesta. Oluiden myynti supistui 1,7 prosenttia ja siidereiden 2,3 prosenttia. Long drink -juomien myynti pysyi ennallaan.
Olut pysyi kuitenkin suosituimpana juomana 179 miljoonalla litralla. Virvoitusjuomia kului 133 miljoonaa litraa, kivennäisvesiä 47 miljoonaa litraa, lonkeroita 25 miljoonaa litraa ja siidereitä 13 miljoonaa litraa.
– Tammi-kesäkuun tilasto todistaa yhä vahvemmin, että alkoholilain uudistumiseen liitetyt uhkakuvat alkoholin välittömistä ja kielteisistä vaikutuksista eivät selvästikään toteutuneet, arvioi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen tiedotteessa.
Yksityistuonti kasvanut
Tilasto ei sisällä yksityisihmisten tuontia ulkomailta. Pakarinen huomauttaa, että vuoden alussa voimaan tullut olutveron korotus näkyy alkuvuoden tuontitilastossa selkeästi.
– Huolemme ja arviomme on, että erityisesti oluen matkustajatuonti kiihtyi edelleen heinäkuussa, jolloin sekä Viro että Latvia alensivat dramaattisesti alkoholiveroaan, Pakarinen sanoo.