Taloustutkimuksen toteuttamasta kyselytutkimuksesta selviää, että oluen asema kesän sauna- ja seurustelujuomana on Suomessa vahva.
Taloustutkimuksen kyselyyn vastanneista suomalaisista peräti 63 prosenttia suomalaisista kertoi pitävänsä olutta erityisesti saunajuomana – ja tämä näkyy myös myyntitilastoissa. Juotko sinä yhtä paljon olutta kuin keskivertosuomalainen?
Olutta myytiin viime vuonna liki 400 miljoonaa litraa
Vuonna 2014 kotimainen panimo- ja virvoitusjuomateollisuus myi juomia yhteensä 774,5 miljoonaa litraa. Olutta myytiin 391,8 miljoonaa litraa, siideriä 31,3 miljoonaa litraa, long drink -juomia 38,7 miljoonaa litraa, virvoitusjuomia 242,3 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 70,4 miljoonaa litraa.
Kesäkuussa olutta myydään noin kaksinkertainen määrä tammikuuhun verrattuna. Oluen kokonaiskulutus henkilöä kohti oli viime vuonna 84,4 litraa. Siideriä suomalaiset joivat viime vuonna 8,4 litraa henkilöä kohti ja long drink -juomia eli lonkeroita 10,3 litraa henkilöä kohti. Luvut sisältävät viranomaisten arvion yksityisestä matkustajatuonnista.
Panimojuomien suurin sesonki on kesällä, kun juomamyyntiä edistävät lämmin sää ja monenlaiset kesän juhlat. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kesäkuukausien juomamyynti on arviolta kolmannes koko vuoden myynnistä. Poikkeuksellisen pitkään jatkuva helle vauhdittaa yleensä enemmän alkoholittomien kuin alkoholipitoisten juomien myyntiä.
Kivennäisvedet maistuvat helteellä
Kaikki eivät kuitenkaan nauti olutta, ja suomalaisista kolmanneksen mielestä paras kesäinen panimojuoma on kivennäisvesi. Kivennäisvedet ovat kesän juomina erityisesti naisten mieleen. Miehet sen sijaan pitävät parhaana kesäjuomana olutta. Nuorimpien eli 18−24-vuotiaiden kyselyyn vastanneiden suosikkijuomia ovat kesällä virvoitusjuomat. Vanhimmat eli 50−70-vuotiaat pitävät kesällä eniten kivennäisvesistä.
Virvoitusjuomia suomalaiset kuluttivat arviolta 55 litraa henkilöä kohti vuonna 2013. Kulutus on Länsi-Euroopan pienimpiä. Kivennäisvesiä suomalaiset joivat noin 18 litraa henkilöä kohti vuonna 2013. Määrä on vähiten Euroopassa. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien koko Suomen kattavat arviot kulutuksesta perustuvat eurooppalaisen kattojärjestön Unesdan (Union of European Soft Drinks Association) tilastoihin.
Taloustutkimus toteutti suomalaisten alkoholi- ja virvoitusjuomien osto- ja kulutuskäyttäytymistä selvittäneen tutkimuksen toukokuussa 2015. Tutkimuksen tilaajana oli Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Tutkimukseen vastasi 1162 henkilöä Taloustutkimuksen Internet-paneelissa. Tutkimustulokset on painotettu vastaamaan Suomen aikuisväestöä iän, sukupuolen ja suuralueen mukaan.
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto