Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laskenut – yhden tuoteryhmän suosio kasvaa vain

LK 16.190.2024  Mietoja oluita ja alkoholittomia oluita K-Citymarket Ruoholahdessa Helsingissä 13. syyskuuta 2024.
Mietoja oluita ja alkoholittomia oluita K-Citymarket Ruoholahdessa Helsingissä 13. syyskuuta. Lehtikuva

Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myyntimäärät ovat laskeneet heinä–syyskuussa. Samaan aikaan alkoholittomien juomien myynti kasvoi selvästi, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen myynti laski heinä–syyskuussa 0,6 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Siiderien myynti laski 5,7 prosenttia ja lonkeroiden sekä muiden mietojen alkoholijuomasekoituksien myynti 7,2 prosenttia.

Virvoitusjuomien myynti kasvoi samaan aikaan 5,9 prosenttia ja kivennäisvesien myynti 9,2 prosenttia.

Kaikkiaan Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten juomien myynti kasvoi heinä–syyskuussa 2,5 prosenttia 219 miljoonaan litraan.

– Lämpimät säät kasvattavat yleensä alkoholittomien juomien myyntiä ja tänä vuonna kesäisen lämpimät säät jatkuivat pitkälle syksyyn. Tämä näkyy nyt vesien ja virvoitusjuomien myynnin kasvuna, toimitusjohtaja Lasse Pipinen sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tiedotteessa.

Oluet edelleen niukasti suosituimpia

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myydyin juomaryhmä oli heinä–syyskuussa edelleen oluet, joita myytiin 82,7 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomia myytiin heinä–syyskuussa 82,6 miljoonaa litraa eli lähes yhtä paljon.

Kolmanneksi suosituin juomaryhmä oli kivennäisvedet, joita myyntiin 32,7 miljoonaa litraa.

Lonkeroita ja muita mietoja alkoholijuomasekoituksia myytiin heinä–syyskuussa 16,6 miljoonaa litraa ja siidereitä 4,4 miljoonaa litraa.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat