Etämaistelut, etävierailut, aukiolon lisääminen, myymäläauto, drive-in, verkkokauppa, käsidesin valmistus.
Tässä tapoja, joilla pienpanimot ovat pyrkineet sopeutumaan koronavirusepidemian aiheuttamaan myynnin romahdukseen.
Kun epidemia Suomessa alkoi, muutama panimo ryhtyi myymään drive-in-luukulta olutta, jotta asiakkaiden ei tarvitsisi mennä asioimaan pieniin tiloihin. Yksi näistä oli Ruosniemen panimo Porissa, jolla drive-in-myynti jäi kuitenkin suunnitelman tasolle.
– Ehdimme markkoinoida myyntiluukkua sosiaalisessa mediassa, mutta meni vain kaksi tuntia, kunnes aluehallintovirastosta kerrottiin, että tämäntyylinen myynti on lopetettava, sillä alkoholin luovuttaminen pitää tapahtua myymälässä, panimon toimitusjohtaja Juho-Matti Karpale kertoo.
Viiden työntekijän pienpanimo on koettanut sitten muilla tavoin paikata koronaviruksen aiheuttamaa 30–40 prosentin liikevaihdon supistumista. Panimo on tarjonnut esimerkiksi etämaisteluita ja etävierailuita.
Karpale toivoo myös etämyynnistä helpotusta.
– Se osaltaan paikkaisi ravintoloille tehtyä myyntiä ja festareista menetettyjä tuloja kesän osalta.
Ei olutta kotiin
Hallituksen on määrä päättää kuun loppuun mennessä, miten pienpanimoiden valmistamien juomien etämyynti voitaisiin sallia väliaikaisesti yritysten korona-ahdingon takia. Merkittävä osa pienpanimoiden myynnistä tapahtuu normaalisti ravintoloille, mutta myynti on pysähtynyt, koska ravintolat ovat olleet suljettuina.
Pienpanimoliitto toivoo, että suomalaiset pienpanimot voisivat olla etämyynnissä samalla viivalla ulkomaisten toimijoiden kanssa.
– Se, että ulkomailta saa olutta kotiin, mutta suomalaiset pienpanimot eivät voi sitä toimittaa, rassaa kotimaista tuottajaa, sanoo liiton hallituksen puheenjohtaja Mikko Mäkelä.
Liiton mukaan käytännön esteitä oluen toimittamiselle ei ole, ja luovutustilanteessa voitaisiin varmistaa ja raportoida vastaanottajan riittävä ikä.
Pienpanimoliitto toivoo, että etämyynti tukitoimena mahdollistetaan ja sitä voitaisiin harkita myös pysyvämmäksi käytännöksi.
"Pelottelu on lopetettava"
Kuusi henkilöä työllistävän Espoon oman panimon toimitusjohtaja Jukka Terho ei pidä etämyynnin mahdollistamista pienelle paikalliselle yrittäjälle viisasten kivenä.
– Olennaista pienelle paikalliselle toiminnalle on byrokratian vähentäminen ja pelottelun lopettaminen, jotta kulutus voi normalisoitua.
Espoon omalla panimolla liikevaihdosta katosi jopa 60 prosenttia koronan takia. Uusilla jälleenmyyntikanavilla se on saanut kuitenkin paikattua vajeen liikevaihdossa. Nyt panimolla kiertää oma myymäläauto Espoossa ja panimomyymälän aukioloaikoja on lisätty.
– Olemme jopa voineet rekrytoida pari henkeä lisää, hän sanoo.
Yleisellä tasolla tilanne pienpanimoilla on vakava.
– Kyllä tässä olutta tulee koronan vuoksi menemään viemäriin, ja on realistista odottaa, että joitakin yrityksiä menee nurin, Mäkelä arvioi.
Tarkkaa arviota hänellä ei ole siitä, kuinka montaa yritystä uhkaa tilanteen takia konkurssi. Vaikutukset riippuvat esimerkiksi siitä, onko yrityksellä ollut eniten myyntiä ravintoloihin vai kauppoihin sekä sijainnista.
– Viimeisimmässä alkoholilain uudistuksessa mahdolliseksi tullut ulosmyynti on näin jälkikäteen katsottuna ollut monelle elintärkeä myyntikanava.
Panimoala on ollut voimakkaassa kasvussa Suomessa, mutta kaikesta kulutetusta alkoholista vajaa prosentti on pienpanimo-olutta.