Suomalaisolut sai myyntivaltillaan jalansijaa USA:ssa – nyt tavoitteena olutturismi Suomeen

2:10img
Julkaistu 20.02.2017 20:03

MTV UUTISET

– Kluburainen alku se on ollut, kuvailee Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka viime vuonna yhtiön aloittamaa oluen vientiä Yhdysvaltoihin.

– Ulkomaanmarkkinoille ei pääse vain ilmoittautumalla, jatkaa Aarikka.

Kaikesta huolimatta pienpanimo, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas palkkaa parhaillaan vientipäällikköä ja ulkomaanmarkkinoille on kova halu. Yhdysvalloissa valttina on Kukko-oluiden gluteenittomuus.

Vienti on kuitenkin kallista puuhaa. Laitilan tuotteita myydään Oklahomaan, jossa alkoholituotteiden myynti on sallittu vain viinakaupoissa ja niillä kaikilla on lain mukaisesti eri omistaja.

– Jokaisen kaupan ovikelloa pitäisi erikseen soittaa, jatkaa Rami Aarikka.

Maailmalla on menossa iso pienpanimobuumi. Yhdysvalloissa on nyt seitsemän tuhatta pienpanimoa ja kaksi tuhatta uutta on tulossa. Myös Aasian tilanne on kiinnostava.

– Meidän tulevaisuus vientipuolella on Aasiassa, arvioi Rami Aarikka ja sanoo, että Laitila haluaa olla jollakin aikavälillä Suomen suurin vientipanimo.

Laitilan lisäksi myös muutama muu suomalainen pienpanimo pyrkii vientimarkkinoille.

Pienpanimoetu pian historiaa

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas on Suomen suurin pienpanimo. Viime vuonna yhtiön oluenmyynti kasvoi lähes kaksikymmentä prosenttia. Mikäli kasvu jatkuu, Laitila menettää piakkoin pienpanimoiden veroedun.

Pienpanimoiden pari vuotta voimassa ollut veroetu on porrastettu – mitä pienempi panimo, sitä suurempi veroetu on. Laitilan vuosituotanto lähenee nyt kymmentä miljoonaa litraa, minkä jälkeen veroetu katoaa lopullisesti. Verohelpotus on synnyttänyt Suomeen nopeasti uusia pienpanimo-yrityksiä.

Suomessa on noin 80 pienpanimoa. Niiden markkinaosuus on noin 4–5 prosenttia oluen kokonaismyynnistä. Se ei kuitenkaan ole kokototuus.

Isot panimot ovat viritelleet yhteistyötä eri muodoissa muutaman pienpanimon kanssa, koska ovat halunneet kylkeensä uudenlaisia tuotteita. Olutmarkkina pirstaloituu koko ajan ja perinteiset isojen tuotantosarjojen perusoluet eivät välttämättä menesty tulevaisuudessa.

Tämän yhteistyön vuoksi muutama pienpanimo menetti veroetunsa viime syksynä ja sai verottajalta ikävää postia.

Suomessa olutmarkkinaa ovat hallinneet kaksi suurta, Hartwall ja Sinebrychoff, kunnes Iisalmelainen Olvi nousi kuin varkain kolmanneksi isojen sarjaan.

– Voit olla varma, että tämä virhe ei tule enää toistumaan, kannustettiin Laitilan toimitusjohtajaa muutama vuosi sitten.

Tavoitteena suoramyynti

Suomessa alkoholinkulutus pienenee koko ajan. Tuotteiden mainonta ja markkinointi on lainsäädännöllä rajoitettu niin, että toimitusjohtaja Aarikan mukaan "markkinaosuudet on sementoitu."

– Silloin kun kaikki nukkuu, saa mainostaa, ja jos lähdet hiihtokilpailuun sponsoriksi, niin silloin saa päivälläkin kertoa tuotteistaan, sanoo Rami Aarikka.

Pienpanimoiden suurin toive olisi kuitenkin, että yritykset saisivat suoramyyntiluvan. Asian valmistelu on kestänyt, milloin ongelmana on kilpailulaki ja milloin vedotaan ikuiseen syntipukkiin eli EU:hun.

Nyt valmistellussa muodossa suoramyyntimahdollisuus olisi tulossa alle 500 000 litraa olutta vuodessa tuottaville pienpanimoille, eli esimerkiksi Laitilan Wirvoitusjuomatehdasta se ei koskisi.

– Missä järki, kun hallitus sanoo, että se purkaa normeja, kysyy Rami Aarikka.

Aarikka nostaisi suoramyyntirajan 15 miljoonan litran vuosituotantoon. Silloin kenenkään ei tarvitse pelätä, että suoramyyntilupa menee kesken vuoden.

Jos suoramyyntilupa tulisi, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas rakentaisi panimon viereen vierailukeskuksen.

– Mahdollisuus se olisi. Me ollaan kasitien vieressä. Tästä menee viisi miljoonaa ihmistä vuodessa ohi, miettii Aarikka.

Myös moni muu pienpanimo olisi valmis myyntiluvan jälkeen sijoittamaan turismiin.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa