Olympiastadionin perusparannus on aikataulussa.
Olympiastadionista näkyy yleisölle enää torni. Kaikki muu on rakennustelineiden, suojamuovien ja laudoitusten peitossa. Stadionin perusparannus on karussa monttuvaiheessa, mutta jättimäinen hanke jyrisee aikataulussa.
Vuonna 1938 valmistuneesta stadionista kuoriutuu 2019 loppuun mennessä 36 000–37 000 katsojan monitoimiareena, jossa lähes kaikille tiloille on suunniteltu useampia käyttömahdollisuuksia. Konserttikäytössä stadion imaisee sisuksiinsa 45 000 katsojaa.
Monitoimistadionin vaatimukset edellyttävät mittavaa lisärakentamista: uudet 20 000 neliön tilat sijoitetaan kaupunkikuvallisten lupaehtojen mukaisesti maan alle. Rakentamisen louhintavaihe on nyt näkyvillä, kun montut on kaivettu ja tilat logistiikka-alueen kattoa lukuun ottamatta peittämättä.
Torni jäi väristen pystyyn
Rakentajien ensimmäinen haaste oli selvitä louhintatöistä stadionin tornia kaatamatta. Se pakotti rakentajat rajoittamaan louhintatöiden tärinärajoja.
– Riski piti kartoittaa huolellisesti, ja käytimme apuna myös ulkomaisia asiantuntijoita, kertoi Stadion-säätiön toimitusjohtaja Maija Innanen perjantaina stadionilla järjestetyssä tutustumistilaisuudessa.
Stadionin työmaalla työskennellään kuutena päivänä viikossa, ja työmaan vahvuus on päivittäin noin 250 henkilöä. Valmiina on jo koko hankkeen suurin, 1 691 kuution valutyö eli logistiikka-alueen katto stadionin pohjoispuolella.
Valtavien määrien työmaa
Remontin mittasuhteet ovat suomalaisittain ainutlaatuiset. Hankkeen kokonaislaajuus on kenttä- ja katsomoalueet mukaan lukien 90 000 neliötä. Esimerkiksi puupinnoituksiin menee lähes 200 kilometriä lautaa ja yli 450 kilometriä rimaa. Uutta puuverhoilua stadionille tulee noin 16 000 neliömetriä.
Uusien teräsrakenteiden määrä on kolme miljoonaa kiloa.
– Mielenkiintoinen, haastava hanke ja mittasuhteiltaan ainutlaatuinen, tiivisti Skanskan aluejohtaja Vesa Tähti kokemuksen.
Remontti on pysynyt aikataulussa, eivätkä rakentajat ole törmänneet työssä merkittäviin yllätyksiin.
– Suurin yllätys taitaa olla se, että eteläkaarteen anturat olivat syvemmällä kuin suunnittelussa. Se osoittaa, että tilaaja oli nähnyt ennalta paljon vaivaa ja kaikki tuli meille alustavasti hyvin suunniteltuna, Tähti kiitteli.