Linja-autossa voi olla ajoittain tuskallisen lämmin, mutta oloaan ei kannata pahentaa istumalla juuri lämpimimmälle paikalle.
Viimeisinä kevätpäivänä ennen varsinaisen kesän alkamista linja-autossa saattaa tuntua tukalan kuumalta.
Asiasta on kuitenkin turha mennä neuvottelemaan kuljettajan kanssa, sillä linja-autojen lämpötila säädetään varikolla.
Helsingin seudun liikenteen bussilinjoja ajava kuljettaja Frank Ahrenberg kertoo, että uusimmissa sähkölinja-autoissa ei edes kulje vesi, vaan niiden lämpötilaa säädellään ilmalämpöpumpun avulla.
Vanhemmissa busseissa kiertävä vesi suljetaan yleensä kesäksi, mutta se, koska se tehdään, vaihtelee.
Keväällä aamut voivat olla edelleen hyvin kylmiä, mutta päivällä auringonpaiste voi lämmittää bussin melko saunaksi.
Myös istumapaikan sijainnilla voi olla merkitystä.
– Diesel-autoissa kun menee ihan taakse istumaan, menee pannuhuoneeseen. Elikkä istuu moottorin päällä, mikä tuottaa myös lämpöä, Ahrenberg muistuttaa.