Formula 1 on miehinen maailma, mutta siihen saattaa lähivuosina tulla muutos. Viikonloppuna toisen W Series -mestaruutensa kuitannut Jamie Chadwick on askeleen lähempänä tavoitettaan.
Isobritannialaisen Chadwickin, 23, F1-unelma otti harppauksen eteenpäin, kun hän varmisti W Series -sarjan voittonsa Austinissa Teksasissa. Voitollaan Chadwick sai paitsi noin 430 000 euron palkintorahat, mutta myös 15 lisäpistettä superlisenssiinsä, mikä nosti hänen kokonaispistemääränsä 25:een.
LUE MYÖS: Emma Kimiläinen päätti kauden upealla tavalla, paikka W Seriesissä turvattu myös ensi kaudeksi – mestariksi kruunattiin tuttu nimi
25 lisenssipistettä antaa Williamsin kehitysohjelmaan kuuluvalle Chadwickille oikeuden osallistua F1:n perjantain harjoituksiin. Kisakuskiksi pääsemiseen vaaditaan 40 pistettä.
– Se (F1) on lopullinen tavoitteeni. Töitä on vielä paljon edessä, mutta viikonlopun jälkeen tuntuu, että se on ehdottomasti lähempänä, Chadwick sanoi BBC:lle.
Chadwick voitti W Seriesin myös sarjan ensimmäisellä kaudella vuonna 2019. Viime vuonna sarja jäi ajamatta koronaviruspandemian vuoksi. Tuolloin Chadwick kilpaili Aasian F3-sarjassa.
Chadwick aloitti autourheilu-uransa karting-sarjasta 11-vuotiaana. Karting-sarjasta Chadwickin ura lähti nousuun ja hän on ennen W Series -voittojaan ehtinyt juhlia ensimmäisenä naisena mestaruutta Britannian GT4 -luokassa ja voittoa muun muassa Nürburgringin 24 tunnin ajossa Britannian F3 -kilpailussa.
Vuonna 2019 Chadwick aloitti yhteistyön F1-talli Williamsin kanssa. Chadwick on ollut mukana tallin kehitysohjelmassa myös tällä kaudella
Kahden W Series -mestaruuden jälkeen brittikuljettaja aikoo etsiä uusia haasteita. Hän tuskin jatkaa sarjassa ensi kaudella.
– Minusta tuntuu, että olen saavuttanut siinä sarjassa kaiken mahdollisen. Haluan hyödyntää sarjan antaman ponnahduslaudan siirtyä isompiin, erilaisiin ympyröihin, Chadwick sanoi.
– Mitään ei ole vielä varmistettu, mutta suunnitelmia on olemassa, ja toivottavasti pystymme hyödyntämään tämän ponnahduslaudan.
Autourheilun ykkössarjan kilpailuissa ei ole nähty naiskuljettajaa sitten vuoden 1976, kun italialainen Lella Lombardi ajoi sijalle 12 RAM Racingin autolla Itävallassa. Edellisen kerran naiskuljettaja nähtiin F1:n aika-ajoissa vuonna 1992, kun italialainen Giovanna Amati ajoi kauden kolmessa ensimmäisessä tapahtumassa karsiutuen kilpailusta joka kerralla. Sittemmin naisia on ajanut vain sarjan testeissä ja harjoituksissa. Kolumbialainen Tatiana Calderon on ollut mukana Alfa Romeon kehitysohjelmassa vuodesta 2019.