Onko Teslan uusi scifi-ratti sittenkin laillinen? Tätä yksityiskohtaa suomalaisasiantuntija pitää "erityisen hyvänä asiana"

Asiantuntija ei usko, että Teslan erikoinen rattiratkaisu jäisi viranomaisten hampaisiin.

Kun Tesla esitteli viime viikolla päivitetyt versiot Model S:stä ja Model X:stä, kiinnittyi suurin huomio radikaalisti muuttuneeseen ohjauspyörään.

F1-auton tai panssarivaunun ohjauslaitetta muistuttava ratti on nähty aiemmin myös Roadster-mallin esituotantomallissa aika samankaltaisena tulkintana, mutta nyt erikoinen ratkaisu vaikuttaa olevan tulossa Teslan esikoismallin päivitettyyn versioon.

Moni on ehtinyt kyseenalaistamaan ratkaisun laillisuuden niin Yhdysvalloissa kuin rapakon tälläkin puolella, mutta mikäli Alankomaista tihkuneet tiedot pitävät paikkansa, ei EU välttämättä aiokaan laittaa kapuloita rattaisiin.

Alankomaiden liikenneviranomaisten mukaan Teslan rattiratkaisu on nimittäin sallittu, eikä sitä olla muotoilun perusteella kieltämässä. Se huomautti, että markkinoilla on jo paljon autoja, joissa ratti ei ole täysin ympyrä, vaan esimerkiksi sen alaosa on tasainen.

Suomalaisasiantuntija samoilla linjoilla

Kysyimme liikenneturvallisuusasiantuntijamme, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen näkemystä Teslan erikoiseen rattiin. Vesalainen sanoi uskovansa, että ratti menee Suomessakin läpi sellaisenaan.

– Onhan jo nyt markkinoilla autoja, joissa ratti ei ole pyöreä. Esimerkiksi useissa sporttimalleissa ohjauspyörän alaosa on suora. Peugeot käyttää poikkeuksellisen pienikokoista rattia, joka ei ole pyöreä, vaan ovaalin muotoinen eli kehän ylä- ja alaosa ovat tasaiset. Myös Citroenilla oli aikoinaan erikoinen innovaatio, kun ratin keskiö ei pyörinyt ollenkaan ohjauspyörää käännettäessä. Austin Allegrossa oli 1970-luvulla neliskulmainen ohjauspyörä, jonka kulmat oli pyöristetty. Erilaisia kokeiluja on siis ollut ja tulee olemaan – usein silti palataan takaisin perinteiseen pyöreään, Vesalainen kertoo.

Vesalainen katsoo, että Teslan rattiratkaisussa käsien paikat on hyvin muotoiltu, mikä antaa ymmärtää, että loivat mutkat ja kaarokset olisivat helposti ajettavissa yhdellä ja samalla otteella käsiä ohjauspyörästä irrottamatta.

– Tiukemmin käännyttäessä, kun ohjauspyörää on jo käännetty yksi kierros, on tärkeää olla huolellinen, että ohjauspyörästä irrotettu käsi löytää takaisin sen ”kehälle”. Jos rattia on opetellut kääntämään oikeaoppisesti, ei tässä pitäisi kuitenkaan tulla mitään ongelmaa. Myös ohjauksen ”nopeus” eli ohjauspyörän kierrosten määrä ääriasennosta toiseen vaikuttaa asiaan. Tyypillisesti perheautossa ohjauspyörä kääntyy laidasta laitaan vajaa kolme kierrosta.

– Sporttisemmissa toteutuksissa liikerata ääriasennosta toiseen saattaa olla vain kaksi kierrosta, jolloin tuota ohjauspyörän toisen kierroksen ongelmaa, johon edellä viittasin, ei edes tule.

Vesalainen antaa kiitosta myös ohjauspyörän painikkeille.

– Toisin kuin monessa nykyautossa, tuossa Teslan ratissa on nappuloiden määrä pidetty maltillisena ja ne ovat riittävän isoja sekä helposti sormien ulottuvilla ilman, että otetta pitää irrottaa ohjauspyörän kehältä. Tätä pidän erityisen hyvänä asiana, Vesalainen toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat