Teslan outo ratti sai kuluttajalehden testissä murskatuomion: "Käteni lipesivät useita kertoja"
Teslan uusi erikoinen yoke-ratti löytyy Model S:n ja Model X:n tehokkaimmista Plaid-versioista. Tämä ratti nähdään myös Eurooppaan saapuvissa Plaideissa.
”Käsiin sattuu.”
Näin alkaa amerikkalaisen kuluttajalehden Consumer Reportsin testijuttu Teslan uudesta, suorakulmaisesta ratista.
Lehti testasi perinteisestä poikkeavaa rattia kymmenen kuljettajan voimin, eikä löytänyt siitä juurikaan hyviä puolia. Kuljettajien kädet lipesivät ”lentokoneratin" kahvoilta, ja isot käännökset tuntuivat jopa mahdottomilta.
Ratin muodosta löytyi myös pientä hyötyä: Model S -mallissa mittaristo on perinteisellä paikalla kuljettajan edessä, ja uutuusratin ansiosta näkymä siihen on hyvä.
Siihen kiitokset sitten jäävätkin.
Tuulilasinpyyhkijöitä, vilkkuja ja äänimerkkiä käytetään ratissa olevista säätimistä, ja testikuljettajille sattui runsaasti virhepainalluksia. Käännöksissä soitettiin vahingossa torvea, laitettiin pyyhkijöitä päälle tahattomasti ja vilkutettiin väärään suuntaan sekä väläyteltiin kaukovaloja vastaantulijoille.
Monet testikuljettajat valittivat käsiensä lipeävän kahvoilta.
– Peruuttaessani käteni lipesivät ratista useita kertoja, mikä oli hämmästyttävää, sanoo Consumer Reportsin autoinsinööri Alex Knizek.
Kuljettajat valittivat käsien kipeytyvän ratin paksujen kahvojen ja kovan materiaalin vuoksi. Autopilot-ajoavustimesta huolimatta kädet on pidettävä ratissa, sillä Tesla ei aja vielä autonomisesti.
Turvallisuusriski?
Consumer Reports kehuu Teslaa sähköautoilun edelläkävijäksi, jonka innovaatioita monet suuret autovalmistajat ovat seuranneet. Suorakaiteen muotoinen ratti ei kuitenkaan saa lehdeltä kiitosta, vaan sitä pidetään jopa potentiaalisena turvallisuusriskinä.
Lehden mukaan Yhdysvalloissa ei enää saa perinteistä ohjauspyörää Model S:ään tai X:ään, ei edes lisävarusteena.
Ohjauskahvan puolustajat ovat muistuttaneet, että sellaisella varustetulla Tesla Model S Plaidilla ajettiin rataennätys Nürburgringillä. Lehti kuitenkin huomauttaa, että rata-ajossa ohjausliikkeet ovat pieniä, toisin kuin arkipäiväisessä pyörityksessä.
Tesla ei ole halunnut kommentoida Consumer Reportsin testiä. Autovalmistaja ei ole lehden mukaan vastannut sen toimittajien kysymyksiin enää yli kahteen vuoteen.
Uusimmat
-
13:45
Mercedes huippuvauhdissa – Lewis Hamilton ymmällään
-
13:45
Pakolaiskiintiön valmistelu alkaa sisäministeriössä alusta
-
13:45
Tässä ovat Suomalainen menestysresepti -sarjan semifinalistit
-
13:29
Sote-välikysymys: Hallitus sai luottamuksen – ministeri Juuso syytti oppositiota ihmisten pelottelusta
-
13:29
"Jalankulkija joutui vetämään jalkateräänsä taaksepäin" – iäkkäältä kuskilta kortti hyllylle
-
13:16
7-vuotias hukkui, pikkusisko loukkaantui vakavasti – vanhempia epäillään rikoksesta Kuusijärven hukkumisturmassa
-
13:15
Täpärä tilanne Baker Beachilla: mies jumissa jyrkänteellä
-
13:12
Markku Kanerva sai potkut Huuhkajista
-
13:10
Tuttu mies Itä-Euroopasta uhmaa Netanjahun pidätysmääräystä
-
12:47
Uutta tietoa kaapelirikkoihin yhdistetystä kiinalaisaluksesta
-
12:45
Neljä kuolonkolaria, kuusi kuollutta – tieliikenteessä järkyttävä vuorokausi
-
12:43
Vihreiden vaihtoehtobudjetti leikkaisi ympäristön haittatukia: "Ei pidä paikkansa, että lapsilta ja nuorilta on pakko leikata"
-
12:30
Jorma Uotinen arvioi TTK-finalistien vahvuudet
-
12:26
Synkkä vuorokausi karmeassa ajokelissä, kuusi kuollut – näin Jari-myrsky jatkuu: MTV seuraa
-
12:23
Ukrainan parlamentti perui istuntonsa ohjusvaaran vuoksi
-
12:19
Aseistetut ruotsalaispoliisit eivät pääse enää Norjaan
-
12:11
Mestaruustaistelu heräsi henkiin! Tänak paineistaa Neuvillea, Toyota ahtaalla – MTV seurasi
-
12:08
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella – tutkitaan rikoksena
-
11:37
Jari-myrsky puskee lunta ja räntää vielä senttitolkulla – maanantaina uusi myräkkä tuo märän käänteen
-
11:31
Kotkassa löytyi ruumis tulipalon jäljiltä – tämä neljästä taposta epäillystä tiedetään
-
Lataa lisää