Teslan uusi erikoinen yoke-ratti löytyy Model S:n ja Model X:n tehokkaimmista Plaid-versioista. Tämä ratti nähdään myös Eurooppaan saapuvissa Plaideissa.
”Käsiin sattuu.”
Näin alkaa amerikkalaisen kuluttajalehden Consumer Reportsin testijuttu Teslan uudesta, suorakulmaisesta ratista.
Lehti testasi perinteisestä poikkeavaa rattia kymmenen kuljettajan voimin, eikä löytänyt siitä juurikaan hyviä puolia. Kuljettajien kädet lipesivät ”lentokoneratin" kahvoilta, ja isot käännökset tuntuivat jopa mahdottomilta.
Lue myös: Onko Teslan uusi scifi-ratti sittenkin laillinen? Tätä yksityiskohtaa suomalaisasiantuntija pitää "erityisen hyvänä asiana"
Ratin muodosta löytyi myös pientä hyötyä: Model S -mallissa mittaristo on perinteisellä paikalla kuljettajan edessä, ja uutuusratin ansiosta näkymä siihen on hyvä.
Siihen kiitokset sitten jäävätkin.
Tuulilasinpyyhkijöitä, vilkkuja ja äänimerkkiä käytetään ratissa olevista säätimistä, ja testikuljettajille sattui runsaasti virhepainalluksia. Käännöksissä soitettiin vahingossa torvea, laitettiin pyyhkijöitä päälle tahattomasti ja vilkutettiin väärään suuntaan sekä väläyteltiin kaukovaloja vastaantulijoille.
Monet testikuljettajat valittivat käsiensä lipeävän kahvoilta.
– Peruuttaessani käteni lipesivät ratista useita kertoja, mikä oli hämmästyttävää, sanoo Consumer Reportsin autoinsinööri Alex Knizek.
Kuljettajat valittivat käsien kipeytyvän ratin paksujen kahvojen ja kovan materiaalin vuoksi. Autopilot-ajoavustimesta huolimatta kädet on pidettävä ratissa, sillä Tesla ei aja vielä autonomisesti.
Turvallisuusriski?
Consumer Reports kehuu Teslaa sähköautoilun edelläkävijäksi, jonka innovaatioita monet suuret autovalmistajat ovat seuranneet. Suorakaiteen muotoinen ratti ei kuitenkaan saa lehdeltä kiitosta, vaan sitä pidetään jopa potentiaalisena turvallisuusriskinä.
Lehden mukaan Yhdysvalloissa ei enää saa perinteistä ohjauspyörää Model S:ään tai X:ään, ei edes lisävarusteena.
Ohjauskahvan puolustajat ovat muistuttaneet, että sellaisella varustetulla Tesla Model S Plaidilla ajettiin rataennätys Nürburgringillä. Lehti kuitenkin huomauttaa, että rata-ajossa ohjausliikkeet ovat pieniä, toisin kuin arkipäiväisessä pyörityksessä.
Tesla ei ole halunnut kommentoida Consumer Reportsin testiä. Autovalmistaja ei ole lehden mukaan vastannut sen toimittajien kysymyksiin enää yli kahteen vuoteen.