Jos onnettomuustutkija saisi päättää, tulisi kaikkiin autoihin päihdelukko.
Kokenut onnettomuustutkija Tapio Kyngäs kertoo Onnettomuustietoinstituutin tiedotteessa 2000-luvun autojen rakenteen kehittyneen aiempaa vaativampien törmäystestien myötä matkustajia paremmin suojaavaksi.
Tämän päivän ajoneuvot myös keräävät ja tallettavat yksityiskohtaista tietoa esimerkiksi turvajärjestelmien toiminnasta ja kuljettajan reaktioista onnettomuustilanteessa. Tätä dataa myös Kyngäs itse hyödyntää tutkiessaan kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia.
– Muistan onnettomuuden, jossa uudempi auto törmäsi 1990-luvulla tehtyyn autoon. Vanhemmassa autossa olleet menehtyivät kaikki, kun uudemmassa autossa kuskilta nyrjähti vain nilkka, kuvailee Kyngäs.
Onnettomuustutkinta noudattaa vakioitua menetelmää, sillä tasalaatuinen ja kattavasti kerätty aineisto antaa mahdollisuuden hyödyntää sitä mahdollisimman tarkasti. Tutkinnan keskeisimpänä tavoitteena on liikenneturvallisuuden edistäminen. Autojen turvallisuus on parantunut, mutta petrattavaa olisi Kyngäksen mukaan vielä etenkin tienkäyttäjien asenteissa.
– Monia asioita on saatu parannettua, esimerkiksi liikenneinfrassa on poistettu näköesteitä ja muutettu kevyen liikenteen väylän paikkaa turvallisemmaksi. Myös autojen turvallisuus on kehittynyt huimasti, mutta ei auta, jos auto on turvallinen, jos kuljettaja ulosmittaa turvallisuuden omilla toimillaan, Kyngäs sanoo toivoen monilta autoilijoilta asennemuutosta.
– Jos yhden asian saisin tehdä liikenneturvallisuuden hyväksi, niin se olisi ehdottomasti päihdelukko autoihin. Päihteet ovat tänä päivänä liian usein osatekijänä onnettomuuksissa, Kyngäs toteaa.
Lue myös: Kokenut onnettomuustutkija nosti esiin todellisen sähköautohuolen – "Ei valvota mitenkään"
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti