Savonlinnan oopperajuhlilla toivutaan yhä pandemiasta. Nyt päätavoite on saada uskollinen oopperayleisö palaamaan linnaan. Ohjelmistossa ei tänä kesänä oteta riskejä, tarjolla enimmäkseen perinteisiä oopperoita ja ensi kertaa jopa musikaali. Ja aina tämä kansainvälinen festivaali tarjoaa nuorille laulajillemme ison estradin ponnahtaa maailmalle, kunhan ei notku liikaa baareissa.
Sevillan parturi, Taikahuilu, Romea ja Julia ja joukossa jopa yleisön toivoma musikaali Viulunsoittaja katolla. Tuttuja teoksia tämän kesän oopperajuhlien ohjelmistossa. Tai ei sentään jokainen.
William Shakespearen loihtima Veronan rakastavaisten tarina on klassikko – tai puhki kulunut, mutta oopperana ei sittenkään.
– Romeo ja Julia esitetään nyt ensi kertaa Savonlinnassa, Helsingissä se on esitetty viimeksi 1930-luvulla, naurahtaa Savonlinnan oopperajuhlien johtaja Ville Matvejeff.
– Moni soittaja totesi täällä, ettei ole soittanut sitä koskaan aikaisemmin.
Julian roolin laulaa amerikkalainen Lisette Oropesa, joka on tänään sopraano maailman huipulta. 2019 hän jo esiintyi Savonlinnassa. Milanon La Scalan historiallisella vierailulla.
Haluatko huipulle – älä notku baareissa
Matkaa huippua kohti tekee helsinkiläinen Iris Candelaria. Hän on jälleen näyttö suomalaisen laulukoulutuksen hedelmistä.
Nuori sopraano laulaa Savonlinnassa ensimmäisen pääroolinsa W. A. Mozartin klassikko-oopperassa Taikahuilu.
– Hiukan jännittää. Kun ensi-ilta on vasta viikon päästä, niin tässä ehtii vielä jännitystä kasata, hymyilee Iris Candelaria.
Hän sanoo suoraan, että tavoitteet uran suhteen pitää asettaa sinne korkeimmalle portaalle, jos lajille kaikkensa antaa.
– Laulaminen vaatii kovaa harjoittelua ja itsekuria. On pidettävä itsestään ja kehostaan huolta, koska koko keho on se instrumentti.
– Ei saa notkua baareissa yömyöhään. On mentävä mennä ajoissa nukkumaan, nukuttava riittävästi ja fyysisestä kunnosta on huolehdittava, luettelee Iris Candelaria.
Vaaran vuodet ohi, tulisi vain kulttuuriministeri
Olavinlinna oli hiljaa kesät 2020 ja 2021 koronan takia.
– Tilanne oli silloin vaarallinen oopperajuhlien jatkumisen kannalta. Kiitämme opetus- ja kulttuuriministeriötä, joka auttoi meitä koronatuellaan pitämään organisaatiomme pystyssä, kuvaa Ville Matvejeff.
Nyt oopperajohtaja katselee toiveikkaasti tulevaisuuteen. Tämän kesän lipunmyynti rullaa jo huojentavasti, uskollinen oopperayleisö on palannut Savonlinnaan.
Kunhan vielä saapuisi uusi kulttuuriministeri. Sari Multala on kutsuttu ja Matjeveffin mukaan neuvottelusuhteet ministeriön suuntaan ovat kunnossa.
Oopperajuhlat saa vuosiavustusta valtiolta 700 000 euroa ja kaupungilta 300 000 euroa. Matvejeffin mukaan tuki on erittäin tärkeä, vaikka oma varainhankinta – 80 prosenttia lipputuloilla – onkin pääasia.
Eivätkö puheet hallituksen leikkauslinjasta huolestuta?
– Toivomme todella, että tallaisten tapahtumien tukea ei karsita. Me saamme valtionavulla rakennettua linnan esityskuntoon. Sen leikkaaminen halvaannuttaisi toimintaa, mutta valtio ei säästä juuri mitään.
Matvejeffin mukaan jokainen suomalainen veronmaksaja kustantaa oopperajuhlia 14 sentillä vuodessa.
Tulossa Karita Mattila – ensi kertaa!
Rohkeasti kohti tulevaa, niinpä ensi vuonna nähdään sellainenkin ihme kuin Karita Mattila ensimmäistä kertaa oopperan pääroolissa Olavinlinnassa. Ja ensi kertaa linnassa esitetään myös Kaija Saariahon ooppera, Adriana Mater.
– Näin meillä on mahdollisuus muistaa Kaija Saariahoa, joka oli aikamme merkittävimpiä taiteilijoita maailmassa, kuvaa oopperajuhlien johtaja Ville Matvejeff.
– Meidän olisi myös Suomessa syytä muistaa hänen merkityksensä, ei vain säveltaiteen, vaan työnteon ja humaanien arvojen puolustajana.