Lilli Paasikivi ujuttaa oopperaa myös Kaakelilaivan ulkopuolelle
Kaakelilaiva. Sillä lempinimellä taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi kutsuu Kansallisoopperaa. Ooppera on soinut Helsingin Töölönlahden rannalla nyt kolme vuotta Paasikiven luotsaamana. Taiteellinen johtaja on mitä ilmeisimmin onnistunut, sillä hän sai juuri jatkopestin aina vuoteen 2020 asti.
– Tämä valtamerilaiva - tai Kaakelilaiva - kääntyy hyvin hitaasti. Muutokset eivät näy puolessa vuodessa tai vuodessakaan. Siksi on hyvä, että olen tuomassa aloittamani hankkeet ensi-iltoihin asti, myös oopperalaulajana uran tehnyt Paasikivi arvioi pitkää jatkokauttaan.
Paasikivi asettaa Oopperalle ainakin kaksi vahvaa tavoitetta. Ensimmäinen on monipuolisuus.
– Olemme Suomen ainoa oopperan ympärivuotinen tekijä. Siksi kaikki erilaiset kohderyhmät on pidettävä mielessä esitysten ideoinnissa.
Yhden esityskauden sisällä ei voi tarjota aivan kaikkea.
– Monipuolisuuteen voi kuitenkin päästä pitemmällä aikavälillä.
Paasikiven mukaan hyvä Oopperan ohjelmiston kattaus syntyy vahvoilla perusaineksilla ja terästävillä, eksoottisemmilla mausteilla. Aina vahvasti mukana ovat klassinen perusohjelmisto ja kotimainen ooppera. Mausteiksi voisi puolestaan luonnehtia "tuulahduksia maailmalta ynnä rohkeita avauksia", miksei myös musikaaleja.
Toinen taiteellisen johtajan vaalima ajatus on se, että Oopperan pitää näkyä ja kuulua myös oman rakennuksensa ulkopuolella.
– On mielestäni hirveän tärkeää, että Kansallisooppera jalkautetaan tästä talosta muualle.
Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle vietävien esitysten lisäksi Oopperan pitää Paasikiven mukaan näkyä mediassa.
– Versiomme Sibeliuksen Kullervosta televisioitiin juuri, ja seuraavana tv-ruutuun tulee Suuri kuorogaala. Radio puolestaan lähettää esityksemme Kaija Saariahon Emiliestä.
Ehtipä Paasikivi jopa valmentajaksi MTV:n Tähdet, Tähdet -ohjelmasarjaan.
Ooppera on monitaideteos
Miten Lilli Paasikivi suosittelisi oopperakäyntiä sellaiselle, joka ei ole vielä koskaan Kansallisoopperan ovea avannut?
– Ooppera on monitaideteos. Siinä laulumusiikki, orkesterimusiikki, draama, lavastustaide sekä valo- ja videotaide yhdistyvät kokonaisvaltaisesti. Eri osista syntyy synergiaa, joka on enemmän kuin osiensa summa.
Taidetalon luotsi samalla tähdentää, että oopperasta nauttiakseen ei tarvitse olla asiantuntija.
– Esityksiin kannattaa tulla, kunhan vain mieli on avoin, ja sallii musiikin porautua sinne sydämeen. Vaikka esityskieli olisi vieras, ooppera kuitenkin käsittelee yleisinhimillisiä aiheita, usein myös hyvin maanläheisellä tavalla.
Synergiaa Paasikivi kertoo löytäneensä myös omasta taiteilijan ja johtajan tuplaroolistaan.
– Kun käyn itse laulamassa ulkomailla, näen, miten kapellimestarit johtavat ja kollegat laulavat. Usein voin tuoda tuliaisina omaan taloon oppia, samoin uusia taiteilijakiinnityksiä.
Paasikivi myöntää, että taiteellisen johtajan tehtävät asettavat rajat hänen uralleen mezzosopraanona.
– Laulajan urani menee nyt päätyön ehdoilla. Se näyttää onnistuvan - minun pitää vain kynsin hampain löytää päivästä se oma aika äänenhuollolle ja laulamiselle.
STT-PERTTI MATTILA