Suuria muutoksia ei Suomen kansallisoopperaan ja -balettiin ole tulossa, vaikka pääjohtaja ensi vuoden alussa vaihtuu. Ison talon uusi luotsi Gita Kadambi aikoo jatkaa edeltäjänsä Päivi Kärkkäisen linjoilla. Hän saakin Kärkkäisen jäljiltä varsin levollisen talon hoitoonsa.
- Talon rakenteet ja talous ovat kunnossa. Ne on myös pystyttävä pitämään kunnossa ilman, että laatu kärsii. Ykkösasia on jatkaa sitä, että esitykset ovat taiteellisesti korkeatasoisia myös kansainvälisesti, Kadambi sanoo.
Suurimmaksi haasteekseen hän nimeää laadun ja monipuolisuuden säilyttämisen niin, että budjetti pitää.
- Vaikka rahoitus pysyisi samanakin, kustannustaso nousee koko ajan, hän harmittelee.
Kadambi ei kaihda vierailuja ministereiden ja muiden päättäjien puheilla, vaikka sitten hattu kourassakin. Sitä hän on saanut tehdä nykyisessäkin työssään Helsingin kaupunginorkesterin intendenttinä.
- Se on ihan hyvä asia tällaiselle instituutiollekin, että pysytään koko ajan hereillä, että ei pidetä mitään itsestäänselvyytenä. Kun joutuu perustelemaan olemassaoloaan ja oikeuttamaan sitä, pysytään vireinä ja hereillä yhteiskunnallisesti ja yhteiskuntaan päin.
Kadambin iso haave on, että jokainen suomalainen olisi jollakin tavalla kosketuksissa hänen vetämänsä taidelaitoksen kanssa.
Kiertueita maakuntiin tehdään jo, mutta se on kallista. Kadambi uskoo, että yleisötyötä tehden voidaan madaltaa kynnystä tulla paikan päälle osaksi taide-elämystä. Televisio ja nettilähetykset taas ovat tapa olla saavutettavissa kaikkialla.
Ohjelmistot lyöty lukkoon
Pääjohtaja vastaa koko organisaation johtamisesta. Oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi ja baletin taiteellinen johtaja Kenneth Greve suunnittelevat ohjelmistot. Heidän työhönsä Kadambi ei aio puuttua, vaan odottaa hedelmällistä ja sparraavaa yhteistyötä.
- Ja vaikka olisikin jotakin, ohjelmistot on lyöty lukkoon jo kaudelle 2019-2020. Aloitan rauhassa ja katson, mitä kehityslinjoja pitää ehkä syventää.
Viimeksi häneen teki suuren vaikutuksen Shostakovitshin ooppera Lady Macbeth.
- Eli niin sanottu turskaooppera, tuleva pääjohtaja sanoo naurahtaen. Rohkeutta saa ja pitää hänen mielestään olla.
Greven kausi vaihtuu vuoden kuluttua kesällä ja baletin taiteellisen johtajan haku on jo aloitettu. Valinnan tekee Kärkkäinen, mutta Kadambi saanee sanoa mielipiteensä.
Tuleva pääjohtaja tunnetaan oopperaihmisenä, mutta myös suhde balettiin on lämmin.
- Olen tanssinut itsekin kymmenen vuotta.
Kuunteleva johtaja
Suomen kansallisoopperan ja -baletin hallitus päätti Gita Kadambin nimityksestä torstaina.
Myös talon 11 henkilöstöryhmää kannattivat häntä yksimielisesti. Se on tärkeä tuki aloittavalle pääjohtajalle. Kadambi tietää sen, hän on itsekin työskennellyt talossa 17 vuotta sitten musiikkijärjestäjänä.
- Kuuntelen henkilökuntaa. Se on tapani työskennellä.
Hallituksen puheenjohtajan Leena Niemistön mukaan valinnassa painoivat Kadambin kokemus luovien ihmisten ja organisaatioiden johtamisesta, sen lisäksi, että hänen musiikin ja oopperan tuntemuksensa on vahvaa ja verkostonsa laaja.
Musiikkiosaaja
Vuoden vaihteessa eläkkeelle siirtyvä Päivi Kärkkäinen tuli oopperatalon johtoon Yleisradion ohjelmistopäällikön tehtävästä vuonna 2007. Silloin Kansallisoopperassa ja -baletissa oli turbulenssia.
Kärkkäisen edeltäjä Erkki Korhonen oli irtisanoutunut jo aiemmin ja lähtenyt talosta saman tien talousvaikeuksista ja henkilöstön tyytymättömyydestä syntyneen kohun jälkeen.
Kärkkäisen haluttiin ennen kaikkea pistävän oopperan talous kuriin, hän luonnehtikin itseään "tiukaksi tädiksi talousasioissa". Musiikkituntemusta hänellä ei ollut siinä määrin kuin seuraajallaan, Kadambilla, jolla on musiikin maisterin koulutus Sibelius-Akatemiasta.
Kadambi päässee aloittamaan rauhallisemmilla vesillä. Viime vuonna yleisö täytti Suomen kansallisoopperan ja -baletin esitykset 92-prosenttisesti. Kävijöitä oli ennätykselliset 317 000. Lipputulot nousivat edellisen vuoden 9,3 miljoonasta eurosta 11 miljoonaan euroon.
Pieni kohukin oopperassa sentään syntyi, kun yllättäen huhtikuussa tiedotettiin, että Kari Heiskanen ei ohjaakaan Richard Wagnerin oopperatetralogiaa Der Ring des Nibelungenia eli Ringiä. Suurtuotannon on määrä saada ensi-iltansa vuonna 2019, ja sen johtaa Kansallisoopperan taiteellinen partneri Esa-Pekka Salonen.
Oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi on perustellut, että Heiskanen sai lähteä taiteellisten näkemyserojen vuoksi.
Gita Kadambi ei tiedä, kuka teoksen lopulta ohjaa. Hän sanoo, ettei tiedä koko asiasta mitään. Hän on kuitenkin varautunut siihen, että tällaisiakin tilanteita voi pääjohtajalle tulla setvittäväksi.