Osuuspankki pahoittelee sen palveluihin tehdyn palvelunestohyökkäyksen asiakkaille aiheuttamia hankaluuksia. Hyökkäys tukki OP:n järjestelmät ja esti muun muassa verkkopankin käytön ja käteisnostot automaateilta. Myös korttimaksuissa oli häiriöitä.
OP:n viestintäjohtajan Carina Geber-Teirin mukaan uudenvuodenaattona alkanut ja myöhään yöhön kestänyt palvelunestohyökkäys oli erittäin poikkeuksellinen. Häiriö palveluissa kesti kaikkiaan kymmenkunta tuntia.
– Tämä on todella valitettavaa ja harmillista, Geber-Teir pahoittelee.
Vaikka OP:n järjestelmät olivatkin pysähdyksissä, pankin korteilla maksaminen esimerkiksi ravintoloissa onnistui Geber-Teirin mukaan juhlailtana pääosin normaalisti.
Hänen mukaansa OP:n asiakkaiden ei ole tarvetta lisätä käteisen rahan määrää lompakoissaan nyt tehdyn hyökkäyksen takia.
– Tämä on niin poikkeuksellinen tapaus, että en tämän takia ryhtyisi muuttamaan käyttäytymistä.
Geber-Teir ei halua spekuloida sillä, mikä taho oli hyökkäyksen takana tai mitkä olivat hyökkääjien motiivit. Hänen mukaansa OP on saanut palvelukatkosta runsaasti kriittistä palautetta sosiaalisessa mediassa.
– Palautetta tulee varmasti runsaasti lisää, kun konttorimme huomenna aukeavat, Geber-Teir sanoo.