Ranskalaisen PSA-konsernin alle siirtynyt Opel on ilmoittanut lopettavansa kolmen automallin myynnin vuoden 2019 lopulla. Se aikoo keskittyä jatkossa yhä enemmän katumaasturimallistoonsa.
Opelin mukaan Adamin, Karlin ja Cascadan nykyiset sukupolvet jäävät niiden viimeisiksi. Valmistus lakkaa pian, ja myyntikin ensi vuoden lopulla. Samalla ranskalaisomistuksessa oleva valmistaja lisää panostuksiaan katumaastureihinsa.
Katso pääkuvan videolta, miten Hockenheimringillä juhlistettiin Opel GT:n 50-vuotista historiaa.
Valmistajan mukaan päätöksen taustalla on kiristyvät päästörajoitukset, jotka nostavat autojen valmistuskustannuksia.
PSA-konsernin pääjohtaja Carlos Tavares on pistänyt Opelin kulukuurille sen jälkeen, kun saksalaismerkki siirtyi ranskalaisten sateenvarjon alle viime vuonna. Tavares pelasti aikoinaan Peugeotin siirtämällä fokusta marginaalimalleista enemmän rahaa taloon tuoviin katumaastureihin.
Opel uskoo, että vuoteen 2021 mennessä katumaasturit muodostavat 40 prosenttia sen kokonaismyynnistä. Tällä hetkellä joka viides kassaan kilahtava euro on peräisin SUV-malleista.
Irtisanomisilla voitolliseksi
Yhdysvaltalaisen General Motorsin omistuksessa vuosikymmenten ajan olleet Opel ja sisarmerkki Vauxhall myytiin PSA Groupille 1,8 miljardilla eurolla. Vaikka saksalaismerkistä oli muodostunut GM:lle taloudellinen riippakivi, onnistuivat ranskalaiset kääntämään Opelin kurssin nopeasti.
Lähes 20 vuotta kestäneen tappioputken jälkeen Opel teki kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla hieman yli 500 miljoonaa euroa puhdasta voittoa.
Välittömästi omistajanvaihdoksen jälkeen alkaneet säästötoimenpiteet johtivat muun muassa 3 700 työntekijän irtisanomiseen. Kyseessä oli varsin suuri osa yhtiön 20 000 työntekijästä.