Perinteiset analogimittaristot tekevät väliaikaisen paluun – globaali ongelma pisti autojätit polvilleen

Ehtyvät puolijohdevarastot pakottavat autovalmistajat erikoisiin ratkaisuihin.

Maailmaa kiusaava puolijohdepula antaa osansa myös autoteollisuudelle. Viimeisimpänä käänteenä saksalainen Daimler kertoo leikkaavansa 18 500 työntekijänsä työaikaa kahdella Saksassa sijaitsevalla tehtaallaan.

Päätöksen seurauksena työt autotehtailla loppuvat, mutta töitä voidaan kuitenkin jatkaa erikoisprojektien parissa. Tuotantoseisokki kestää viikon verran, huhtikuun 23. päivästä lukien, uutistoimisto Reuters kertoo.

– Tällä hetkellä puolijohdekomponenteista vallitsee maailmanlaajuinen pula. Tilanne elää koko ajan joten sen seurauksia on mahdotonta ennustaa. Tällä hetkellä etenemme sormituntumalla, Daimlerin tiedottaja kertoi.

Mercedes-Benzejä valmistava Daimler kertoi työaikojen lyhennyksistä Bremenissä ja Rastattissa sijaitsevilla tehtaillaan.

Ford vähentää Espanjassa

Amerikkalainen autovalmistaja Ford pysäyttää Valencian-tehtaansa Transit-pakettiautotuotannon yli kuukaudeksi. Seisokki alkaa ensi viikon maanantaina ja päättyy 2. kesäkuuta.

Samaisessa tuotantolaitoksessa supistetaan lisäksi kompaktin katumaasturin Kugan, Mondeon sekä Galaxy- ja S-Max-tila-autojen tuotantoa.

Vähemmällä pääsevät Fiesta-pikkuautoa valmistava Kölnin-tehdas sekä Pumaa valmistava tehdas Romaniassa.

Kölnissä portit pysyvät suljettuina huhtikuun lopuilla neljä päivää kahden päivän jaksoissa. Lisäksi Ford pohtii mahdollisia lisäseisokkeja ”tulevien viikkojen kuluessa”.

Japanilainen Subaru kertoi keskiviikkona aloittavansa seisokin Yhdysvaltain Indianassa sijaitsevassa tehtaassaan. Yhtiön edustaja arvioi, että pysäys vaikuttaa noin 15 000 ajoneuvon tuotantoon.

Subarun mukaan taustalla on ennen kaikkea maailmanlaajuinen puolijohdepula.

Peugeotilta vietiin digimittarit

Myös Fiat Chryslerin ja ranskalaisen PSA-konsernin pohjalle leivottu autovalmistaja Stellantis on joutunut saman kurimuksen koeteltavaksi.

Puolijohdekomponenttien heikko saatavuus näkyy jo erilaisina hätäratkaisuina. Perinteiset nopeusmittarit tekevät lyhyen paluun Peugeotien kojelautoihin toukokuun myötä, Stellantis kertoo.

Sen sijaan suosituimpien mallien kuten 3008-katumaastureiden mittaristot säilyvät digitaalisina.

– Pyrimme selvittämään tuotannon kannalta hankalan esteen mahdollisimman näppärällä tavalla kunnes puolijohdepula helpottaa, Stellantiksen tiedottaja kertoi.

Seuraavan sukupolven 308:t varustellaan jälleen digitaalisilla nopeudennäyttimillä. Viime vuonna kaupaksi kävi kaikkiaan 98 000 Peugeot 308 -mallia.

Peugeotin 308-mallin valmistus oli jo valmiiksi häiriintynyt toimitusviivästysten vuoksi. Ongelmat heijastivat samaa maailmanlaajuista juntturaa, jonka uhreiksi ovat vuorollaan joutuneet muutkin autojätit.

Stellantiksen brändisalkkuun kuuluvat myös muun muassa Chrysler, Citroen, Fiat, Jeep, Alfa Romeo ja DS.

Elektroniikkateollisuus samoilla apajilla

Autovalmistajia koko alkuvuoden vaivanneen puolijohdepulan taustalla on useita syitä. Viime vuonna autovalmistajat jäivät takamatkalle jouduttuaan koronapandemian vuoksi seisottamaan tehtaitaan.

Puolijohdeapajilla liikkuvat myös elektroniikkateollisuuden toimijat, joiden kanssa autovalmistajat joutuvat kilpailemaan. Koronapandemia vauhditti puolijohteiden kysyntää, kun etätyöt ja lisääntynyt vapaa-aika lähettivät elektroniikkalaitteiden kysynnän pilviin.

Ehtyneet sirutoimitukset ovat häirinneet niin General MotorsinVolkswageninNissanin kuin Fordinkin tuotantoa.

Lue myös:

    Uusimmat