Oppilaat tarvitsevat entistä enemmän tukea oppiakseen. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n selvitykseen vastanneista opettajista vain 3 prosenttia oli tyytyväinen resursseihin, joita erityisopetuksen järjestämiseen on käytössä.
Oppilaiden eroja yritetään tasoittaa valtionapuna kouluille jaettavalla 30 miljoonalla, jota voidaan käyttää esimerkiksi erityisopetuksen järjestämiseen.
Helsingin Kruunuhaan yläasteen koulun erityisopettaja Kirsi Ihalaisen mukaan rahalle olisikin tarvetta juuri erityisopetuksessa.
– Pääidea on, että oppilaat olisivat toisten joukossa oppimassa, jos se on mahdollista ja on tarpeeksi resursseja ja opettajia. Aika usein oppilas kuitenkin pudotetaan sinne muiden joukkoon vähin resurssein. Se on se paikka, mihin laittaisin rahaa, Ihalainen korostaa.
Erityinen tuki maksaa
Viimeiset kymmenen vuotta Suomen kouluissa on ollut käytössä kolmiportaisen tuen järjestelmä.
Ensimmäisellä tasolla tarkoitetaan kaikille oppilaille yleistä tukea, kun taas toisella tasolla on kyse tehostetusta tuesta oppilaille, jotka tarvitsevat tilapäistä tukea. Kolmannella portaalla ovat erityistä tukea tarvitsevat oppilaat.
– Kolmantena muotona ovat erityisen tuen luokat ja ryhmät, jotka on tarkoitettu oppilaille, joille tehdään erityisen tuen päätös. Päätös ja sen rahoittaminen on sitten vähän kalliimpaa, Ihailainen selittää.