Säästöt koulutuksesta ja kasvatuksesta näkyvät erityislasten koulunkäynnissä, sanovat Opetushallituksen opetusneuvos Pirjo Koivula ja vanhempainyhdistysaktiivi Riina Länsikallio.
Helsingin Latokartanon koulun vanhempainyhdistyksen puheenjohtajan Riina Länsikallion mukaan heikennykset näkyvät erityislasten ja heidän vanhempiensa arjessa.
– Vanhemmat, joilla on tehostettua tukea tarvitsevia lapsia, saavat useita kertoja viikossa soittoja koulusta, että lapsen koulupäivä ei toteudu hyvin. Se kertoo siitä, että lapsilla ei ole riittävästi opettajia tai avustajia läsnä koulussa, Länsikallio sanoo.
Länsikallion mukaan vaikutukset näkyvät lapsessa sekä kotona että koulupäivän aikana.
– Vanhemmat ovat monesti aika pulassa oman lapsensa kanssa, hän sanoo.
Länsikallion mielestä olisi tärkeää, että lakiin olisi kirjattu minimimäärät, joita opettajia tai avustajia tarvittaisiin ryhmiin, joissa on erityislapsia. Tällä hetkellä käytännöt ovat Länsikallion mukaan vaihtelevia.
Joissain kouluissa rahoja jää käytäämättä
Erityislasten koulunkäynnin helpottamiseen suunnattuja resursseja jää myös käyttämättä. Opetushallituksen opetusneuvos Pirjo Koivula sanoo, että esimerkiksi erityislasten tukiopetukseen varattua budjettia jää joissain kouluissa käyttämättä.
Opettajat taas eivät pääse välttämättä osallistumaan heille suunnattuun ilmaiseen täydennyskoulutukseen, koska sijaisia ei voida palkata.
Koivulan mukaan erityislasten asemaa voidaan parantaa usein eri keinoin. Yksi vaihtoehto on pienryhmien perustaminen.
– Lapsen oikeus toteutuisi parhaiten pienryhmissä, Länsikallio komppaa.
Myös yhteisopettajuudesta on Koivulan mukaan hyviä kokemuksia.
Katso koko Huomenta Suomen keskustelu videolta!