Uudistuksessa poistetaan tuen tasot ja säädetään konkreettisista tukitoimista.
Hallituksen perusopetuksen tuen uudistusesitys on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä ja tavoitteena on, että laki saataisiin hyväksyttyä vuodenvaihteessa, kerrotaan opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Esityksestä on poistettu lausuntokierroksen palautteen perusteella kohta, jonka mukaan koulunkäynnin aloittamista ei olisi enää voinut siirtää.
– Kohta sai aika paljon lausuntopalautetta. Tästä syystä opetusministeri linjasi, että pykälää ei muuteta, sanoo hallitusneuvos Marjaana Larpa opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Lue myös: Puhelimen käyttöön kouluissa tulossa rajoituksia – nämä asiat halutaan kirjata lakiin
Alun perin kohtaa perusteltiin muun muassa sillä, että lapsella on oikeus osallistua perusopetukseen osana ikäryhmäänsä.
– Myöhentämisessä ollaan yksi ylimääräinen vuosi esiopetuksen puolella. Myöhentämisessä käy siis niin, että perusopetukseen mennään eri-ikäisenä. Koska perustuslaki turvaa nimenomaan lapsen oikeuden saada perusopetusta, myöhentämisen voidaan katsoa olevan tietyllä tavalla jopa perusoikeuden rajoitus, Larpa sanoo.
Asia jätettiin kuitenkin ennalleen, joten lapsen koulun aloittamista voidaan edelleen siirtää vuodella asiantuntijoiden selvitysten perusteella.
Opettajien mukaan tukijärjestelmä ei toimi
Perusopetuksen tuen uudistus on hallitusohjelmaan kirjattu tavoite, ja siinä ovat jo tietyt linjat, joiden mukaisesti tätä täytyy uudistaa, sanoo opetusneuvos Erja Vitikka opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Hän lisää, että nykytilanteesta on myös useamman vuoden tilasto-, tutkimus- ja arviointitietoa.
– Sitten on tietysti kentältä tullutta viestiä siitä, että nykyinen tuen järjestelmä ei tällaisenaan toimi.
Lue myös: Ministeriö leikkasi: Kehitysvammaiset lapset jäämässä ilman koulukirjoja
Vitikka mainitsee, että ensinnäkin kuntien ja alueiden välillä on vaihtelua. Lisäksi, jos esimerkiksi aluehallintovirastojen kantelutapauksia tarkastellaan, perusopetuksen tukea koskevat asiat ovat yksi merkittävimpiä aiheita kanteluasioissa. Eli huoltajatkaan eivät ole tilanteeseen tyytyväisiä.
Opettajat ovat puolestaan viestineet, että tällä hetkellä tukijärjestelmä ei nykyisillä resursseilla toimi.
– Esimerkiksi asiakirjakokonaisuus, joka tähän nykyiseen tuen järjestelmään sisältyy, koetaan hyvin kuormittavana ja aikaa vievänä.
Oppilaille heidän tarvitsemiaan tukitoimia
Tukijärjestelmä perustuu nykyisin tuen tasoihin, ja tasoilla oppilas voi saada lakisääteisiä tukimuotoja, kuten tukiopetusta, osa-aikaista erityisopetusta tai erityisopetusta. Vitikan mukaan vaikuttaa siltä, että vaikka oppilaat olisivat jollakin tuen tasolla, he eivät välttämättä saa niitä tukitoimia, joita he tarvitsevat.
– Nyt uudistuksessa lähdetään siitä, että tasot poistetaan ja säädetään konkreettisista tukitoimista. Sillä pyritään varmistamaan se, että oppilaat oikeasti saavat sitä tukiopetusta, erityisopettajan opetusta, pienryhmäopetusta, tulkitsemis- ja avustajapalveluita ja muita konkreettisia tukitoimia, joita tarvitsevat, Vitikka sanoo.
Lue myös: USU: Peruskouluissa jäi viime vuonna luokalle eniten oppilaita yli kymmeneen vuoteen
Uudistuksen vaatimiin toimiin panostetaan hänen mukaansa lähes 100 miljoonaa euroa pysyvää vuosittaista rahaa opetuksen järjestäjille.