Ossi Oikarinen lausuu arvionsa F1:n kopiointikohusta: pitää Renault'n protestia nerokkaana – "Jos niin käy, sitten alkaa aikamoinen soppa"

19:30img
Ossi Oikarinen paketoi F1-maailman puheenaiheet Steiermarkin GP:n jälkeen.
Julkaistu 13.07.2020 17:06
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-maailman kuumin puheenaihe viikonloppuna ajetun Steiermarkin GP:n jälkeen on ollut Renault'n tekemä protesti Racing Pointin RP20-autosta.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Mercedeksen kopioinnista syytetty talli kiistää jyrkästi rikkoneensa sääntöjä: "Olemme luottavaisia, että protesti hylätään"

LUE MYÖS: F1-kopiointikohu paisuu: Mercedes vedettiin mukaan FIA:n tutkintaan

Racing Pointin auto herätti huomiota heti helmikuisissa talvitesteissä, sillä harjaantumattomallakin silmällä näkee hyvin nopeasti, että se muistuttaa kovasti Mercedeksen viimevuotista W10-autoa. Harjaantuneella silmällä asia on päivänselvä.

– Sehän on täysin kopioitu viime vuoden Mercedeksen autosta. Nyt koetellaan sääntöjen rajoja. Racing Point väittää, että auto on sääntöjen mukainen, Renault'n mukaan se on sääntöjen vastainen. Säännöt sanoo, että jokaisen tallin tulee suunnitella auto itse. On tiettyjä osakokonaisuuksia, joita saa ostaa, mutta aerodynamiikka tulisi suunnitella itse, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.

Sen sijaan, että Renault olisi protestoinut koko RP20-auton suunnittelusta, se päätyi protestoimaan vain jarrujen jäähdytysputkista, jotka sijaitsevat etu- ja takapyörien sisäpuolella.

– Mielestäni tämä Renault'n protesti on aika fiksu, koska siinä otetaan sellainen osakokonaisuus, jonka kopiointi pelkästään valokuvien perusteella on äärimmäisen hankalaa. Jos huomataan, että viime vuoden Mercedes ja tämän vuoden Racing Point ovat yksi yhteen, siinä vaiheessa voidaan sanoa, että tämä ei ole tapahtunut valokuvien perusteella, vaan taustalla on jotain muutakin. Jos niin käy, sitten alkaa aikamoinen soppa ja saadaan vielä aika rajua keskustelua.

– Matkiminen on F1:ssä ihan normaalia. Jos nähdään kilpailijan autossa ratkaisu, joka voisi sopia omaan autoon, sen matkiminen on ihan ok. Mutta sitten jos kopioidaan ihan yksi yhteen auto, ei tehdä omaa kehitystyötä, ei olla omaa konseptia tekemässä, se on säännöissä kielletty. Aerodynamiikka on tärkein osa F1-autoa. Se on se osa, joka määrittää hyvin suuren osan auton suorituskyvystä. Jos otetaan viime vuoden Mercedeksen auto ja lyödään se viivalle, niin kuin Racing Point on tehnyt, sillä voitetaan aika paljon kehityskustannuksissa. Totta kai se on silloin epäreilu kilpailulähtökohta.

Oikarisen näkemyksen mukaan Renault hakee protestillaan ennen kaikkea rajanvetoa siitä, mikä on sallittua ja mikä ei.

– Kyseessä on isot rahasummat. Racing Pointin auto on niin nopea tänä vuonna, että sillä todennäköisesti tullaan lyömään Renault valmistajien taistelussa, ja siinä vaiheessa on kyse miljoonista.

Jutun yläreunassa olevalla videolla Oikarinen perkaa Renault'n Racing Point -protestin lisäksi Mercedeksen ja Ferrarin nykytilanteen sekä ottaa kantaa siihen, voisiko Sebastian Vettel sittenkin ajaa ensi kaudella Red Bullilla.

Tuoreimmat aiheesta

F1