Virheet asiakkaiden pankkitileillä on osittain korjattu, kerrotaan Osuuspankista. Pankki kertoo tiedotteessaan, että kahteen kertaan tehdyt katevaraukset on onnistuttu palauttamaan asiakkaille. Sen sijaan virheellisesti tileillä näkyviä automaattinostoja tai muita veloituksia ei ole vielä saatu kokonaan korjatuiksi.
– Suurin osa virheistä oli juuri katevarauksia, kertoo Osuuspankin mediasuhteista vastaava johtaja Tuuli Kousa.
Useiden Osuuspankin asiakkaiden tilit ovat tänään näyttäneet todellisuutta pienempää saldoa, koska jo kertaalleen tililtä nostettuja tai käytettyjä summia on tullut uudelleen näkyviin. Summat näyttävät siis menneen tileiltä kahdesti.
Kousan mukaan kyse on laajasta häiriöstä. Hän ei kuitenkaan tarkenna, onko viasta kärsiviä ja kärsineitä asiakkaita satoja vai tuhansia.
Pankki sai tiedon viasta, kun asiakas otti aamulla yhteyttä. Kousan mukaan ylimääräisistä katevarauksista osa on ilmestynyt tileille eilen, osa tänään. Uudelleen veloitettaviksi ilmestyneet korttiostokset ja automaattinostot on tehty kolmena päivänä joulukuussa.
– Katevarauksia ja automaattinostoja on tullut uudelleen päälle, ja näyttää siltä, että rahat olisivat menneet tileiltä tuplana, sanoo Kousa.
Tilille kummittelemaan tulleet katevaraukset voivat haitata asiakkaan tilinkäyttöä, jos tilillä ei ole vian vuoksi riittävästi rahaa.
Pankki pyrkii Kousan mukaan palauttamaan tilit kuntoon mahdollisimman pian. Hän kehottaa ottamaan yhteyttä Osuuspankin asiakaspalveluun, jos virhe aiheuttaa välittömiä ongelmia.
– Pankissa pyritään kyllä auttamaan, jos asiakkaalla on vaikea tilanne. Korjauksia käsitellään ihan käsin, Kousa lupaa.
Sitä, maksaako Osuuspankki asiakkaille korvauksia, ei Kousan mukaan ole vielä mietitty.
– Jos asiakkaille tulee taloudellista haittaa, niin ne käsitellään erikseen, sanoo Kousa.