Onnettomuustutkintakeskus Otkesin mukaan kaikkien tasoristeysten nopeusrajoitukset on tarkistettava ja vaarallisimmat tasoristeykset on poistettava. Suosituksen taustalla on tänään julkaistu tutkinta Kemijärven joulukuisesta tasoristeysturmasta.
Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kuvaili Suomen tasoristeysten tilannetta jo hiukan turhauttavaksi.
– Suomen tasoristeysturvallisuus on kansainvälisessä vertailussa heikkoa, eikä konkreettisia parannustoimia ole merkittävästi toteutettu aiempien huomattavien tasoristeysonnettomuuksien, kuten Raaseporin vuoden 2017 onnettomuuden jälkeen, sanoi Nurmi.
Suomen noin 2 000 tasoristeyksen joukossa on Nurmen mukaan muutamia kymmeniä, jotka ovat todella vaarallisia.
– Kaikkein vaarallisimmat ovat hyvin tiedossa ja pitäisi myös tietää, miten ne ensisijaisesti poistetaan, Nurmi totesi.
Nykyisessä hallitusohjelmassa raideinvestointien määrää kasvatetaan. Vaarallisten tasoristeysten poistamiseen on varattu lisärahoitusta 22 miljoonaa euroa vuosina 2020–2022.