Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Kemijärven tasoristeysonnettomuuden tutkinta osoittaa, että tasoristeyksen turvallisuudessa riittää Suomessa parannettavaa.
– Tasoristeysten turvallisuudesta oli paljon puhetta Raaseporin tasoristeysonnettomuuden jälkeen. Konkreettisia toimia ei ole tullut, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi tiedotustilaisuudessa.
Onnettomuustutkinta tutki Kemijärven joulukuista tasoristeysonnettomuutta, jossa tavarajuna ja jätteenkeruuauto törmäsivät. Jätteenkeruuauton kuljettaja menehtyi ja toinen veturissa olleista veturinkuljettajista loukkaantui.
Jätteenkeruuauto tuhoutui törmäyksessä täysin. Juna suistui raiteilta ja sen veturi vaurioitui pahoin. Liikenne Rovaniemen ja Kemijärven välisellä rataosuudella oli keskeytettynä viisi päivää.
Turvallisuusriskit oli jätetty korjaamatta
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnassa todetaan, että onnettomuustilanteessa jätteenkeruuauton nopeus oli suuri ja risteyksen olosuhteet puutteelliset.
– Tasoristeyksen olosuhteet olivat puutteelliset näkemien ja odotustasanteiden osalta. Puutteelliset odotustasanteet olivat yleisesti alueella liikkuvien tiedossa ja paikallinen ammattikuljettaja oli ollut asiasta yhteydessä rataverkon haltijaan ennen onnettomuutta, tutkintaselostuksessa todetaan.
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan rataosuudelle oli tehty vuoden 2018 päällysrakenteen vaihtohanke, jonka yhteydessä tasoristeyksien riskit oli kartoitettu.
Kartoituksessa oli tunnistettu puutteita useissa tasoristeyksissä, mutta niitä ei ollut korjattu hankkeen yhteydessä vaan kirjattu niin sanotuiksi jäännösriskeiksi. Riskien poistamiseksi ei ollut tehty suunnitelmaa eikä aikataulua.
Tasoristeysten turvallisuus heikkoa
Onnettomuustutkintakeskus suosittelee, että vastaavien onnettomuuksien välttämiseksi Väylävirasto vaatii tästä eteenpäin suunnitelmaa ja aikataulua tasoristeysten turvallisuusriskien korjaamiseen ja että riskejä ei voisi jättää jäännösriskeiksi.
Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus suosittelee tasoristeysten nopeusrajoitusten tarkistamista.
Nurmen mukaan Suomessa on kansainvälisesti vertailtuna heikko tasoristeysturvallisuus. Syksyllä 2017 kolme varusmiestä menehtyi tasoristeysturmassa Raaseporissa.
Onnettomuustutkintakeskus antoi suosituksia myös junien ja jätteenkeruuprosessin turvallisuuden parantamiseksi.