Auton tankkaaminen on ollut tähän asti vain koulutettujen huoltoasematyöntekijöiden hommaa Yhdysvaltain Oregonissa. Nyt sielläkin autoilijoiden on syytä opetella uusille tavoille.
Polttoaineen siirtäminen huoltoaseman säiliöstä auton tankkiin ei ole varsinaisesti mitään rakettitiedettä, mutta Oregonin osavaltiossa ei ole haluttu ottaa mitään riskejä.
Osavaltiossa on ollut 72 vuoden ajan voimassa laki, jonka mukaan huoltoasemilla ajoneuvoa saavat tankata vain asiaan vihkiytyneet työntekijät.
Vuonna 2018 lakia höllennettiin pienemmissä piirikunnissa, mutta nyt omatoimitankkauksen kieltävä laki on kaadettu Oregonin senaatissa koko osavaltiossa.
Lue myös: Onko siitä haittaa, jos tankin ajaa aina lähes tyhjäksi? – "Pyrkisin välttämään"
Palvelutankkauksen kuolinisku
Huoltoasemaketjut ovat toivoneet omatoimitankkauksen sallimista työvoimapulan vuoksi. Aiheesta uutisoivan The Oregonian -lehden mukaan ketjut eivät odota päätöksen vähentävän työpaikkoja, sillä osa pumpuista on jouduttu tähänkin asti pitämään suljettuina, koska henkilökuntaa ei ole ollut riittävästi.
Uudessa laissa "vain" joka toisella pumpulla on oltava tankkaaja, eli puolet pumpuista vapautetaan omatoimitankkaukseen.
Lain odotetaan merkitsevän loppua palvelutankkaukselle, sillä se kieltää huoltoasemia veloittamasta palvelusta ylimääräistä. Lisäksi oregonilaisautoilijoiden ennakoidaan säästävän muutoksen myötä aikaa, sillä heidän ei tarvitse enää odotella huoltoasemalla vapautuvaa asiakaspalvelijaa saadakseen tankin täyteen.
Oregonin lakimuutoksen myötä New Jersey on ainoa osavaltio, jossa auton omatoiminen tankkaaminen on edelleen kiellettyä.
Muutosta myös vastustettu
Vaikka suomalaisesta näkövinkkelistä tarkasteltuna se voikin tuntua erikoiselta, ovat palvelutankkaukseen tottuneet oregonilaiset myös vastustaneet uudistusta. Laki kaatui senaatissa äänin 16–9, eli ei mitenkään murskaavasti.
Paikalliset ovat esittäneet huolensa esimerkiksi iäkkäämmistä autoilijoista, jotka joutuvat nyt opettelemaan aivan uuden taidon. Joitakin kommentoijia myös harmittaa sosiaalisen kanssakäymisen väheneminen, minkä lisäksi koulutettujen tankkaajien työpaikkojen puolesta pelätään. Enimpiä huolia voi kuitenkin tyynnytellä sillä, että palvelutankkausta tarjotaan yhä joka toisella polttoainepumpulla.
Lue myös: Autovaras järkyttyi kurkattuaan pöllimänsä Hondan takapenkille – ajoi takaisin rikospaikalle ja uhkasi soittaa poliisit
Kun tankkausrajoituksia höllennettiin muutama vuosi sitten, kuten edellä todettiin, ei muutos silloinkaan saanut kannatusta kaikilta oregonilaisilta. Esimerkiksi paikallisen uutiskanavan somejulkaisun alla muutosta kritisoitiin muun muassa näin:
– Monet ihmiset eivät ymmärrä, miten polttoainetta tankataan, eivätkä näin ollen tiedä, miten vaarallista se on tehdä väärin. Sitä paitsi, en itsekään halua mennä töihin bensalta haisten, jos saan sitä käsiini ja vaatteisiini. Todella huono idea!
– En edes tiedä, MITEN polttoainetta tankataan ja olen 62-vuotias syntyperäinen oregonilainen. EI KIITOS! En halua haista bensalle!
– Olen asunut tässä osavaltiossa koko ikäni ja KIELTÄYDYN tankkaamisesta. Jouduin kerran tekemään sen Kaliforniassa vieraillessani veljeni luona ja melkein kuolin sen vuoksi. Tankkaaminen on suoritus, joka tulisi jättää vain siihen pätevöityneille. Aion jatkossakin pysäköidä pumpulle ja odottaa, että joku tulee tankkaamaan autoni.
Lue myös: Joku tankkasi Fordiin väärää polttoainetta – kuluttajariitalautakunnan ratkaisu yllätti ainakin autokauppiaan
Lähteet: The Oregonian, The Drive, CNBC