Hätäkeskuksiin tulee välillä soittoja, joissa ei aina ole kyse hätätilanteesta. Siksi käyttöön on otettu päivystysnumero nimeltä Päivystysapu 116 117. Numeroon voi soittaa sosiaali- ja terveysasioissa tarvitessaan ohjausta ja neuvontaa.
– Terveydenhuollon ammattilainen antaa puhelussa arvionsa esimerkiksi siitä, kannattaako lähteä päivystykseen, kertoo projektikoordinaattori Viljami Hätönen sosiaali- ja terveysministeriön julkaisemassa videossa.
Terveysneuvontaa annetaan ympäri maata tälläkin hetkellä, mutta numeroita on useita, ja niiden toiminta riippuu vuorokaudenajasta. Hätösen mukaan maakuntien toteuttamalla palvelulla yhtenäistetään palvelun laatua ja saatavuutta kaikkialla Suomessa.
Palvelu toimii tällä hetkellä Uudellamaalla, Pohjois-Savossa ja Etelä-Karjalassa. Tavoitteena on, että palvelu olisi käytössä koko Manner-Suomessa vuonna 2019.