Päivystysapunumero 116 117 on määrä ottaa käyttöön valtakunnallisesti ensi vuonna. Sosiaali- ja terveydenhuollon päivystykseen rakennetaan kansallista ohjaus- ja neuvontapalvelua, jonka lopputuloksena vuonna 2019 Suomessa on käytössä yksi päivystyksellinen puhelinnumero.
Numeroon 116 117 voi soittaa päivystyksellisissä sosiaali- ja terveysongelmissa, joissa ei ole kyse hätätilanteesta.
Päivystysapu tarjoaa asukkaille päivystyksellistä ohjausta ja neuvontaa puhelimitse sekä verkossa. Se täydentää hätäkeskuksen ja ensihoitopalvelun toimintaa.
Uuden palvelun on määrä vähentää muun muassa päivystyskäyntejä ja ensihoidon tehtäviä. Sen pitäisi myös täydentää hätäkeskuksen ja ensihoidon toimintaa.
HS: Hätäpuheluita jopa mustelman takia
Viranomaiset muistuttavat, että hätänumeroon ei tule soittaa kysely- tai tiedustelutarkoituksessa tai kiireettömissä häiriötilanteissa, joissa kukaan ei ole vaarassa. Jos epäilee hätätilannetta, on parempi soittaa numeroon 112 kuin olla soittamatta.
Varsinkin pääkaupunkiseudulla ensihoitajien tehtäviä lisäävät yhä enemmän muun muassa laastarien laitto, vatsataudit ja sosiaalisten verkostojen puute.
Helsingin Sanomien mukaan ambulanssi hälytetään paikalle yhä useammin sellaisten vaivojen takia, jotka eivät välttämättä vaatisi ensihoitoa. Ambulanssi on soitettu myös esimerkiksi mustelmien vuoksi.
HUSin Ensihoidon vastuulääkäri Teuvo Määttä sanoo lehdelle, että ensihoidon tehtävien kasvu ja niiden luonteen muuttuminen huolestuttavat hoitajia eniten.
Myös se, ettei kaikilla ole pääkaupunkiseudulla turvaverkkoja, näkyy 112-hätänumeroon soitettujen puhelujen lisääntymisessä.