Suomessa vietetään hätänumeroviikkoa, jonka tarkoitus on kiinnittää suomalaisten huomio arjen turvallisuuteen. Hätäkeskuslaitoksen asiantuntijat kertovat, missä tapauksissa hätänumeroon kannattaa soittaa ja missä ei.
Suomessa on kuusi hätäkeskusta, jotka muodostavat yhdessä yhden ison virtuaalisen keskuksen.
Noin kuudensadan suuruisesta henkilökunnasta 470 osallistuu operatiiviseen työhön. He vastaavat vuodessa noin kolmeen miljoonaan hätäpuheluun.
Katso yllä olevalta videolta, missä tilanteissa hätäkeskus ei voi auttaa ja missä tilanteissa numeroon 112 kannattaa ehdottomasti soittaa. Koko Huomenta Suomen haastattelun voit katsoa artikkelin lopusta löytyvältä videolta.
Lue myös: Osaatko toimia hädän hetkellä? Näin elvytät elotonta
"Hätänumero ei ole terveysneuvonta"
Koska yleisneuvo 112-numeroon soittamisessa on Hätäkeskuslaitoksen asiantuntija Jonne Joukasen mukaan "mieluummin soita kun jätä soittamatta", saa hätäkeskus paljon heille kuulumattomia puheluita.
– Hätänumero ei ole mikään terveysneuvonta. Sitä varten ovat terveysasemat ja päivystysavun numerot. Emme anna myöskään minkäänlaista lääkeneuvontaa, Joukanen muistuttaa.
Hätäkeskuslaitoksen ylipäivystäjä Kati Saarva kertoo, että varsinkin tänä talvena hätäkeskusta on lähestytty täysin toisille tahoille kuuluvan ongelman kanssa.
– Hiekkaa on tilattu tänä talvena omille teille, kun on ollut aika liukasta, Saarva kertoo.
Toisaalta ylipäivystäjä rohkaisee varsinkin nuoria soittamaan hätäkeskukseen matalalla kynnyksellä.
– Jos näet onnettomuuden, tapaturman, pahoinpitelyn, että jollain on "kättä pidempää", ase tai puukko, soita aina silloin hätänumeroon, Saarva rohkaisee.
Lue myös: Minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin kotiin? MLL:n asiantuntija vastaa: "Iästä riippumaton perussääntö on..."
Milloin viimeksi soitit numeroon 118? Tätä et ehkä numerotiedustelun historiasta tiennyt
Katso myös: Miten hätäkeskukset toimivat ja missä tilanteissa päivystäjä voi auttaa?
8:42