Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve ei tunnista väitettä siitä, että Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT olisi painostanut lääkäreitä.
Helsingin Sanomat julkaisi tänään mielipidekirjoituksen, jossa nimettömänä esiintynyt työterveyslääkäri sanoi AKT:n painostaneen ja kyseenalaistaneen lääkäreitä, jotka ovat määränneet ammattikuljettajille ajokieltoja.
Nimimerkki "Painostettu työterveyslääkäri" kirjoitti kommentissaan, että "ilmiselvät juopot saavat liiton tulkinnan mukaan jatkaa ajamistaan, puhumattakaan niistä lukuisista tapauksista, joissa työntekijän ajokyky on alentunut väliaikaisesti".
Mielipide oli jatkoa liikennelääketieteen professori Timo Tervon haastattelulle HS:n kaupunkisivuilla. Tervo totesi jutussa, että osa lääkäreistä ei osaa, uskalla tai halua määrätä ajokieltoja, koska kielto ei estä potilasta hyppäämästä rattiin.
Lyhyiden ajokieltojen noudattamista ei myöskään valvo kukaan.
– Laki ilmoitusvelvollisuudesta on, mutta lääkärit eivät noudata sitä, Tervo sanoi lehden haastattelussa.
Kuljettajien terveydentilaan liittyvät asiat nousivat keskusteluun Helsingin perjantaisen yliajon jälkeen.
Mielipide: Liitto voi rajoittaa lääkärin työtä muun muassa virallisilla valituksilla
"Painostettu työterveyslääkäri" kirjoitti omassa kommentissaan tänään, että kun lääkäri rohkenee terveydellisistä syistä kieltää ammattiajajan ajamisen, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT on valmis taistoon.
– Jäseniensä etuja ajava liitto haastaa lääkärin tai hänen työnantajansa väärästä arviosta. Liiton mukaan lääkäri on lähtökohtaisesti arvioinut tilanteen väärin. Samaisen liiton mielestä lääkäri ei voi työhöntulotarkastuksessa velvoittaa työntekijää toimittamaan aiempia sairauskertomustekstejä, joista mahdollisesti ilmenisi tietoja, jotka voisivat johtaa ajokieltoon, nimimerkki kirjoittaa.
Hänen mukaansa liitto on valmis asettamaan lääkärille rajoja vaikka toistuvilla Aluehallintavirastoon lähetetyillä valituksilla.
Työnantajallakaan ei aina ole "Painostetun työterveyslääkärin" mukaan ajoterveysasioissa puhtaita jauhoja pussissaan.
– Työvoiman riittävyyden nimissä työnantaja saattaa kyseenalaistaa lääkärin ajoterveysarvion. Kyllä hyvä tyyppi osaa ajaa, vaikka hänellä olisikin hoitamaton uniapnea tai vaikea lääkeaineriippuvuus.
Nimimerkki peräänkuuluttaakin kaikkien tahojen vastuuta ajoterveydestä.
Lääkäriliiton toiminnanjohtaja: En ole törmännyt asiaan
Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve sanoo STT:lle, että hän kohtasi tämäntyyppisiä väitteitä ensimmäisen kerran luettuaan mielipidekirjoituksen.
– En ole tähän aikaisemmin törmännyt, Pälve kertoo.
Pälve ei usko myöskään siihen, että työnantajapuoli suhtautuu vähättelevästi ammattikuljettajien ajoterveyteen vaikuttaviin asioihin.
– Olisin hämmästynyt, jos näin on. Ja on huolestuttavaa, jos näin on.
Pälveen tiedossa ei ole, että lääkäreistä olisi valitettu kirjoittajan kertomalla tavalla aluehallintovirastoon. Hänen mukaansa aluehallintovirasto on kuitenkin häntä parempi taho arvioimaan mahdollisia valituksia.
IL: AKT kiistää väitteet
AKT:n vastaava lakimies Jukka Siurua kiistää Iltalehdessä, että AKT taistelisi päihdeongelmaisten ajo-oikeuden puolesta.
– Jos jollakulla on alkoholiongelma, vastuulliseen ammattikuljettajan hommaan ei ole kykenevä. Emme tietenkään lähde puolustamaan selkeästi alkoholiongelmaista, kuten emme myöskään esimerkiksi rikollisia.
Siuruan mukaan liittoon tulee usein yhteydenottoja ihmisiltä, joilla on ongelmia päihteiden kanssa. Hän korostaa, että päihdeongelmaisia on kuljetusalalla yhtä lailla kuin monilla muillakin aloilla.
Siurua sanoo Iltalehdessä, että suurella osalla kuljetusyrityksistä on alkometrit, joihin kuljettajat puhaltavat epäsäännöllisen säännöllisesti. Jos on syytä epäillä, että työntekijä tulee juopuneena töihin, tehdään pistotarkastus.
–Yritykset noudattavat nollatoleranssia.