Palasitko upealta lomamatkalta, mutta ketään ei kiinnosta? Tässä syy!

Miksi ulkomaanmatkoilla otetut kuvat eivät saa somessa niin paljon tykkäyksiä kuin arkisemmat otokset? Miksi ystäväsi eivät ole juurikaan kiinnostuneita lomamatkoistasi? Siihen on syynsä, kertoo yhdysvaltalainen talouslehti Forbes.

Mieti tilanne: olet juuri palannut 2-viikkoiselta, unohtumattomalta Australian valloitusmatkalta. Sukeltelit matkasi aikana uskomattomilla koralliriutoilla, surffasit mahtavilla aalloilla, näit ainutlaatuisia eläimiä ja seikkailit trooppisissa sademetsissä.

Kun kerrot tarinoita matkastasi, huomaat pian, että ystäväsi haluaa vaihtaa puheenaihetta – miksi?

Tätä ilmiötä on tutkittu, ja syy on ainakin jollain tasolla selvä – meille suomalaisillekin tuttu tunne, kateus.

Taustalla huonommuudentunne 

Harvardin yliopiston psykologien, Gus Clooneyn, Daniel T. Gilbertin sekä Timothy D. Wilsonin, mukaan ihmiset ovat mustasukkaisia ja kateellisia niille, jotka ovat kokeneet elämässään jotain ainutkertaista.

He eivät koe olevansa samalla viivalla tällaisten ihmisten kanssa sosiaalisissa tilanteissa. Kyse on siis siitä, ettei matkakertomusta kuunteleva henkilö pysty samaistumaan tilanteeseen.

Tämä selitys on järkeenkäypä; jos ystävä ei ole koskaan käynyt Tukholmaa kauempana, kuinka hän osaisikaan keskustella tropiikissa olevien maiden kulttuurista kuin Phileas Fogg?

Moni toki saattaa kohteliaisuuttaan kuunnella keskustelukumppaninsa kertomuksia Pariisin kuuluisista nähtävyyksistä, mutta vastavuoroista keskustelua ei juuri kehkeydy. Ystävä ei siis esitä kysymyksiä tai kommentoi.

Tämä johtuu siitä, että kokematon matkailija kokee huonommuutta ja tuntee olevansa altavastaajana keskustelun aikana.  

Ilmeisesti henkilöiden iällä, sukupuolella tai elämäntilanteella ei ole niinkään merkitystä: kyse on siitä, kokevatko keskusteluun osallistuvat ihmiset, että heillä on jotain annettavaa keskustelulle.

Tutut aiheet kiinnostavat

Psychological Sciencessa julkaistun tutkimuksen mukaan ihminen haluaa keskustella asioista, jotka ovat hänelle tuttuja.

Tavallisesti kaikkein herkullisin keskustelu syntyy, kun keskusteluun osallistuvilla henkilöillä on jotain yhteistä: he ovat esimerkiksi lukeneet samoja kirjoja, katselleet samoja elokuvia tai käyneet matkalla samoissa paikoissa.

Tutkimustuloksista huolimatta matkustamisesta ei kannata luopua. Jos haluat, että keskustelukumppanisi on kiinnostunut seuraavan lomamatkasi jälkeisestä hypetyksestä, varmista, että keskustelukumppanisi on vähintäänkin kiinnostunut matkustelusta.  

Lue kaikki uusimmat lifestyle-aiheiset artikkelit!

Lähteet: Forbes, The Cut

Lue myös:

    Uusimmat