Teslan "kaasupoljin" oli auton teknisestä tutkinnasta vuotaneiden tietojen mukaan pohjassa ennen törmäystä, vaikka kuljettaja sanoi yrittäneensä jarruttaa. Marraskuussa Kiinassa sattuneessa onnettomuudessa kuoli kaksi ihmistä.
Kerroimme viime marraskuussa Tesla-kuljettajan vaarallisesta kaahauksesta, joka johti kahden sivullisen kuolemaan Kiinan Chaozhoussa. Valvontakameroista kerätyn videomateriaalin voit katsoa artikkelin yläpuolelta.
55-vuotiaan kuljettajan mukaan Model Y kiihdytti itsestään aivan yllättäen, eikä hän saanut vauhtia hidastumaan, vaikka sanoi painaneensa jarrua. Auto pysähtyi vasta rajun törmäyksen seurauksena parin kilometrin päässä lähtöpaikasta.
Kuljettaja osui autollaan kahteen polkupyöräilijään ja kahteen moottoripyöräilijään. Uhreista kaksi kuoli ja kolme loukkaantui vakavasti, mukaanlukien kuljettaja itse. Hän ei ollut päihteiden vaikutuksen alaisena.
Lue myös: Järkyttävä video Kiinasta: Tesla-kuskin kaahaus tappoi kaksi sivullista – kuljettaja syyttää autoa
Lisää tietoa
Kiinalaislähteistä tihkuneista tiedoista uutisoivan Teslaratin mukaan auton data paljasti, että kiihdytyspoljin oli pohjassa koko kaahauksen ajan, eikä jarrua painettu. Tätä havaintoa tukee myös huomio, jonka voi tehdä artikkelin yläpuolella olevalta videolta: auton jarruvalot eivät palaneet koko aikana.
Edes tämä havainto ei sulje pois teknisen vian mahdollisuutta sataprosenttisella varmuudella, mutta kyseessä ei olisi ensimmäinen eikä edes toinen kerta, kun sähköauto kiihtyy yllättäen inhimillisen virheen seurauksena.
Virallista loppuraporttia tapauksesta ei ole vielä julkaistu, vaan kiinalaislähteistä kerätyt tiedot perustuvat kuviin, jotka on väitetysti otettu auton teknisestä tutkinnasta laaditusta raportista.
Artikkeli jatkuu Twitter-upotuksen alla.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Vaikka Teslan kohdalla monesti spekuloidaan sen Autopilot-ajoavustimen toiminnalla sekä turvallisuudella, ja onnettomuuksia on sen piikkiin laitettukin, ei toiminto ollut tiettävästi tällä kertaa kytkettynä.
Park-napin paineleminen paniikissa ei auttanut
Auton tallentamien tietojen mukaan kuljettaja oli yrittänyt laittaa auton vaihdetta P-asentoon useaan otteeseen ennen törmäystä. Park-napin painamisen pitkään pitäisi hidastaa auto pysähdyksiin, mutta kuljettajan tekemät painallukset eivät olleet riittävän pitkiä. Toiminnosta kerrotaan myös Model Y:n suomenkielisessä ohjekirjassa:
– Jos jarrut eivät toimi kunnolla ja syntyy hätätilanne, pysäytä ajoneuvo painamalla ajovivun Park-painiketta ja pitämällä sitä painettuna. Pysäytä ajoneuvo tällä tavalla vain silloin, kun se on ehdottomasti tarpeellista.
Turma-auton datan mukaan sillä oli nopeutta 164 kilometriä tunnissa viisi sekuntia ennen törmäystä. Tämän jälkeen ohjauspyörää käännettiin 25 astetta, ja vauhti laski hetkellisesti 159 kilometriin tunnissa. Törmäys tapahtui 163 tuntikilometrin nopeudessa.
Kiinassa sattui marraskuussa toinenkin vastaava tapaus, jossa kuljettaja ei omien sanojensa mukaan saanut rajusti kiihdyttänyttä autoaan hidastamaan vauhtia jarrupoljinta painamalla. Tässä tapauksessa ei syntynyt henkilövahinkoja, vaan kuljettaja onnistui ottamaan tilanteen hallintaansa ohjaamalla auton väkisin päin kaidetta.