Palavan sähköauton sammuttaminen on viheliäinen operaatio.
Tanskassa on esitelty Pohjoismaiden ensimmäinen sähköautojen sammutuskontti. Kontissa auto sammuu upottamalla se veteen, minkä jälkeen vesi ja auto viedään jätteenkäsittelyyn.
Vastaavia ratkaisuja kokeillaan myös Saksassa ja Alankomaissa.
Asiantuntijoiden mukaan akkupalot sammutetaan tehokkaimmin paikan päällä, laskemalla palava sähköauto vedellä täytettyyn konttiin. Hylky kuljetetaan suoraan turvalliseen paikkaan jäähtymään.
Sähköauton sammuttaminen on haastava operaatio
Sähköauto palaa tilastollisesti bensiiniautoa harvemmin, mutta sammutukseen edellytetään uusia keinoja. Pahimmillaan akusto syttyy yhä uudestaan. Sammutushenkilöstöä pitää suojata sähköiskujen varalta. Prosessi vapauttaa myös myrkyllisiä kaasuja.
Kokemus on osoittanut, että akkupalo useasti leviää kennosta kennoon ja syttyy sammumisen jälkeen yhä uudestaan. Tässä tilanteessa tehokkain keino on palavan auton jäähdyttäminen yksinkertaisesti upottamalla se veteen.
Pohjoismaiden ensimmäinen kontti tanskalaisella pelastuslaitoksella
Tanskalainen, Kööpenhaminan lähellä toimiva paloviranomainen Beredskab Øst, on äskettäin saanut käyttöönsä Pohjoismaiden ensimmäisen sähköautopalojen sammutukseen suunnitellun täysin suljettavan erikoiskontin.
Palava auto siirretään vinssin avulla konttiin. Kontti on varustettu suutinjärjestelmällä, joka ruiskuttaa sammutusveden kovalla paineella alhaalta käsin. Vesi kierrätetään ja riittää vaikeaankin tehtävään.
Pumppujen tuotto on runsaat 1 000 litraa minuutissa. Suljetussa kontissa on myös mahdollista suorittaa kaasusammutus sisäänrakennetun järjestelmän avulla. Sammutuksen jälkeen kontti suljetaan ja viedään turvalliseen paikkaan.
Sammutustoimenpiteiden päätyttyä otetaan saastunut sammutusvesi talteen ja edelleen käsittelyyn. Menetelmällä voidaan estää ympäristölle vaaralliset päästöt itse palopaikalla.
Tanskassa on myös ryhdytty kehittämään uusia menetelmiä palavien sähköautojen hinauksen helpottamiseksi hankalista paikoista, kuten pysäköintitaloista. Alalta puuttuu edelleen paljon sääntelyä, moittii tarkastaja Nikolaj Lund Marquart lehtitiedotteessa.
Paloviranomaiset peräänkuuluttavat toimivia ohjeita palohenkilöstön turvallisuuden varmistamiseksi sähköautopaloissa. Epätietoisuus kaapeleiden sijainnista lisää oikosulkujen ja sähköiskujen riskiä pelastussaksilla työskennellessä.