F1-tallien pitäisi yhdessä poistaa vapaan rengasvalinnan estävä sääntö, Renault-pomo Cyril Abiteboul kiehuu.
Nykysäännön mukaan toisesta aika-ajo-osiosta jatkoon selviytyvien kuljettajien eli lähtöruudukon kärkikympin pitää startata kisaan 2. osiossa käyttämällään rengasseoksella. Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin vauhti oli tällä kaudella sen verran väkevää, että ne pystyivät ajamaan jatkopaikan myös keskikovalla seoksella, mikä antoi edun kisataktiikkaan.
Myös kärkikymmenikön ulkopuolelle jääneillä kuljettajilla on etu, sillä he saavat valita rengasseoksensa vapaasti.
LUE MYÖS: Liian myöhään Kimi Räikköselle – suomalaistähden raivon valtaan saanutta F1-sääntöä muutettiin
Tässä välissä, eli sijoilla 7-10, olivat usein Renault-kuljettajat. Esimerkiksi Abu Dhabin päätös-GP:ssä ruutuihin 8 ja 10 ajaneet Daniel Ricciardo ja Nico Hülkenberg luisuivat ulos pisteiltä, kun taaempaa startanneet haastajat tulivat ohi edullisemman rengastaktiikan vauhdittamana.
– Näimme taas esimerkin tästä hölmöstä säännöstä, joka pakotti meidät starttaamaan pehmeällä renkaalla. Takaa tulevat saivat taas ison edun, Renault-tallipomo Cyril Abiteboul kommentoi motorsport.comin mukaan.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Abiteboulin mukaan kyseiseen sääntöön puuhattiin muutosta tällä kaudella. Tähän tarvittiin kuitenkin kaikkien tallien suostumus, sillä sääntömuutosten takaraja 30. huhtikuuta oli jo ohitettu.
– Strategiaryhmässä sovittiin kaikkien kesken (ehdottaa sääntömuutosta). Sitten kun tuli äänestyksen aika, järjestelyt unohdettiin. Olen suoraan sanottuna raivoissani, Abiteboul kiehuu.
– Kärkitallit ja niiden kumppanit puhuivatkin muutosta vastaan, sillä kärkitallit ovat junailleet säännön suojellakseen itseään. En usko, että ne tarvitsevat sitä, mutta se on lisäsuoja.
Ranskalaispomo tunnustaa, että myös Renault on joskus hyötynyt säännöstä, mutta tästä huolimatta hän luopuisi siitä kernaasti.
– Se on tyhmä sääntö, sen on poistuttava. Kukaan ei tee mitään sen (muutoksen) eteen, ja olen raivoissani, kun tämä toistuu.
Kyseinen sääntö on myös kauden 2021 sääntökirjassa, mutta sen muuttaminen on mahdollista.