Paljastus: F1-valmistaja oli jo jättämässä sarjan – "Joka vuosi ajattelimme, että onko tämä sen rahan arvoista"

Tehdastallinsa urheiluautomerkki Alpinen nimiin siirtäneen Renault’n F1-toimintojen toimitusjohtaja Laurent Rossi myöntää, että uudelleenbrändäys oli ainoa keino vakuuttaa konserni kilpa-ajamisen jatkamisen järkevyydestä.

Renault yllätti vuoden 2020 lopulla, kun se kertoi jatkavansa F1-sarjassa jo vuosien saatossa unholaan vaipuneiden Alpine-urheiluautojensa nimellä. Brändi sai keulakuvaukseen kaksinkertaisen maailmanmestarin Fernando Alonson, joka palasi sarjaan kahden vuoden tauon jälkeen.

Nimenmuutos saattoi tuntua ulospäin erikoiselta ratkaisulta, kun ottaa huomioon Renault’n maineikkaan historian formula ykkösissä, mutta ranskalaistallin pomon mukaan se oli ainoa keino pitää konserni mukana F1:ssä.

– F1 kyseenalaistettiin jatkuvasti yhtiön sisällä, monistakin syistä. Joka kerta, kun meille tuli ongelmia tai meidän piti leikata kuluja, johto kyseli, mitä projekti maksaa. Se on ihan järkevää, myöntää tallin toimitusjohtaja Laurent Rossi Auto Hebdo -lehdelle.

– Joka vuosi ajattelimme, että onko osallistuminen formula ykkösiin sen rahan arvoista. F1 oli niin kaukana omista kaupallisimmista tuotteistamme, joten pohdimme, että auttaako se oikeasti Clion ja Meganen myyntiä, Rossi toteaa.

Isoista autotehtaista enää Mercedes, Ferrari ja Renault ovat Hondan vetäytymisen jälkeen sitoutuneet valmistamaan moottoreita F1-tallien käyttöön. Nyt Renault-konserni voi kuitenkin kilpailla henkiin herätetyllä Alpine-merkillä muita urheiluautovalmistajia.

– Sarjassa ajetaan 23 osakilpailua, ja joka toinen viikko 500 miljoonaa ihmistä näkee logot. Se kyllä epäilemättä maksaa itsensä takaisin. Varsinkin, kun olemme hyvässä seurassa Aston Martinin, Mercedeksen, McLarenin ja Ferrarin kanssa, Rossi sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat