F1-talli Haasin ja venäläiskuljettaja Nikita Mazepinin tiet ovat eronneet Venäjän Ukrainaan kohdistamien sotatoimien vuoksi. Mediassa esillä olleiden Pietro Fittipaldi -spekulaatioiden perusteella Haas saattaa hyvinkin joutua ojasta allikkoon.
LUE MYÖS: Haas teki päätöksensä: Nikita Mazepin ulos F1:stä
Kun huhut Mazepinin lähtöpasseista viime viikolla käynnistyivät, hänen korvaajakseen oli F1-mediassa vahvimmin esillä brasilialais-yhdysvaltalainen Fittipaldi, joka on toiminut tallissa testi- ja varakuljettajana jo useamman vuoden ajan – ja toimii tälläkin hetkellä.
Tallin omistajan Gene Haasin mukaan Fittipaldi oli jo roolinsakin vuoksi ensimmäinen kuljettaja, johon talli oli yhteydessä Mazepin-päätöksen jälkeen. Fittipaldi tulee ajamaan Mick Schumacherin rinnalla tämän viikon testeissä Bahrainissa.
– Pietro ajaa ehdottomasti. Se on hänen työnsä, hän on testikuljettaja, Gene Haas sanoi Racefans-sivuston mukaan.
Pidemmällä tähtäimellä Mazepinin korvaajaksi on ehdolla muitakin.
– Käymme läpi useita ehdokkaita. Katsotaan, kuka on saatavilla ja mitä meidän täytyy tehdä. Saamme jonkun keskiviikoksi.
Haas ei sulje pois sitä, että Schumacherin rinnalle tulisi joku Fittipaldia kokeneempi kuljettaja.
– Haluaisimme jonkun sellaisen, jolla on vähän enemmän oikeaa kilpailukokemusta, mutta meidän täytyy katsoa, mitä on saatavilla.
Mutkikas tie superlisenssiin
Fittipaldin, 25, tilillä on vain kaksi Haasilla ajettua F1-osakilpailua hänen tuurattuaan rajussa ulosajossa loukkaantunutta Romain Grosjeania kauden 2020 lopussa.
Miljardööri-isänsä rahojen turvin F1-kuljettajaksi noussutta Mazepiniä kritisoitiin läpi viime kauden erittäin voimakkaasti. Kritiikki perustui paitsi Mazepinin ajotaitoihin ja ansioluetteloon myös hänen käytökseensä ratojen ulkopuolella.
Mutta siinä missä Mazepin sentään voitti osakilpailuja F3-sarjaa edeltäneessä GP3-luokassa ja myös F2-sarjassa, Fittipaldin viimeisimmät ykkössijat ovat vuodelta 2017 World Series Formula V8 3.5 -sarjasta, joka tunnettiin aiemmin nimellä Formula Renault 3.5.
Fittipaldi sai valtaosan (35) F1-superlisenssiinsä vaadituista 40 pisteestä juuri kyseiseltä kaudelta – siitäkin huolimatta, että vain kahdeksan kuljettajaa ajoi tuolloin kokonaisen kauden. Fittipaldin jälkeen tunnetuin heistä on israelilainen Roy Nissany, joka on toiminut viime vuosina Williamsin testikuljettajana ja jolle on F1-piireissä naureskeltu vielä Mazepiniäkin enemmän.
Jotain Fittipaldin valloittaman sarjan arvostuksesta kertoo se, että FIAn oli määrä pudottaa mestaruudesta tarjottavien superlisenssipisteiden määrä 35:stä 20:een kaudelle 2018, mutta sarjaa ei ajettu lainkaan enää Fittipaldin mestaruuden jälkeen.
Vuonna 2018 Fittipaldi ajoi sekä IndyCar- että WEC-sarjassa. IndyCarissa tilille kertyi kuusi osakilpailua ja sarjan 26. sija. WEC-kauden avauksen yhteydessä Fittipaldi ajoi Spassa rajusti ulos ja mursi jalkansa.
Kaudeksi 2019 Fittipaldi siirtyi DTM-sarjaan, mutta tulokset eivät edelleenkään mairitelleet. Kauden paras kilpailusijoitus oli seitsemäs, ja loppupisteissä Fittipaldi oli vasta 15:s. Suurin voitto tuli kabinetissa, kun FIA suostui edellisvuonna Spassa sattuneen loukkaantumisen vuoksi siirtämään Fittipaldin vuonna 2017 saavuttamat supelisenssipisteet vuodelle 2018.
Tämän päätöksen myötä 35 superlisenssipistettä seurasivat Fittipaldia vielä vuonna 2020. Sääntöjen mukaan superlisenssiin vaadittavat 40 pistettä pitää kerätä kolmen peräkkäisen kauden aikana.
Puuttuvia pisteitä Fittipaldi lähti hakemaan talvikaudella 2019–2020 ajetusta Aasian F3-sarjasta, jossa hänen tuli sijoittua kärkiviisikkoon saadakseen puuttuvat pisteet kasaan. Alkukauden vaikeuksien jälkeen Fittipaldi oli sarjassa kuudentena, kun viidestä kolme osakilpailua käsittäneestä viikonlopusta oli ajamatta viimeiset kaksi.
Sitten iski koronapandemia.
Fittipaldin edellä pisteissä olleet Kanadan Devlin DeFrancesco ja Espanjan Sebastián Fernández jättivät leikin kesken. Kaiken piti olla pedattu Fittipaldille, mutta toisin kävi.
De Francescon ja Fernándezin ohittaminen onnistui vasta kauden viimeisenä viikonloppuna, ja kun tuleva W Series -mestari Jamie Chadwick nousi vielä edelle, Fittipaldi oli loppupisteissä viides ja sai juuri ja juuri kasaan vaaditut superlisenssipisteet.
Muuan Nikita Mazepin oli tuolloin sarjan loppupisteissä kolmas. Kyseessä on ainoa kerta, kun Fittipaldi ja Mazepin ovat ajaneet kilpa-autolla toisiaan vastaan.