McLaren-kuski Lando Norrisille Itävallan F1-kisan taistelutilanteesta langetetut kaksi rangaistuspistettä vievät hänet jo lähelle yhden kisan ajokieltoa. Kuskit ovat varsin yksimielisiä koko pistekäytännön järjettömyydestä.
Norris sai Itävallassa viiden sekunnin aikasakon ja kaksi rangaistuspistettä, kun hän pakotti kilpailutilanteessa ohitusta yrittäneen Red Bullin Sergio Perezin kevyesti soran puolelle. Myöhemmin Perezille mätkittiin kaksikin rangaistusta (neljä rangaistuspistettä) Ferrarin Charles Leclercin työntämisestä vielä reilummin ulos.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kisassa kolmanneksi sijoittuneen Norrisin vuoden ajalta lasketut kokonaispisteet nousivat jo kymmeneen, kun 12 pisteestä seuraa superlisenssin peruminen – siis ajokielto – yhden kisan ajaksi.
Pisteet kuitenkin poistuvat rekisteristä aina vuoden tullessa täyteen niiden antamisesta. Näin ollen Norrisinkin synneistä kaksi vanhinta pistettä poistuvat jo ennen seuraavaa kisaviikonloppua. Siitä huolimatta hän joutuu tulemaan toimeen kahdeksan rangaistuspisteen kanssa suurimman osan loppukaudesta. Sama tilanne on Perezilla.
– Tällaisia päätöksiä pitäisi tehdä, kun joku tekee jotain vaarallista, aiheuttaa toisille vahinkoa ja tekee selvästi jotain, mitä ei pitäisi, Norris kommentoi kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.
Norrisin mukaan Perezin kanssa käydyssä kamppailussa pitäisi noudattaa tervettä järkeä, koska kyseessä oli hänen mukaansa selvästi kisatilanne, jossa nyt vain sattuu vastaavaa toisinaan. Hän ei ymmärrä oikein kaikkia muitakaan saamiaan pisteitä.
– Minulla oli esimerkiksi Bakussa tilanne, jossa en tullut punaisen lipun aikana ajallani varikolle, vaikka olisi pitänyt. En asettanut ketään vaaraan, vaan se oli itse asiassa päinvastoin. Tein kaiken turvallisesti, Norris hämmästelee.
– Miksi minun pitää saada siitä rangaistuspisteitä? Miksi olisin ansainnut rangaistuspisteitä tänään siitä, että joku menee soralle? McLaren-kuski kyseli.
Norrisilla on niskassaan myös esimerkiksi ohitus vaarasta varoittavien keltaisten lippujen aikana. Tämän hän vielä ymmärtää, mutta kisatilanteissa rengas rengasta vastaan taisteleminen on eri asia.
– Tällaisista pikkujutuista se on mielestäni vain tyhmää. Ei F1:n pitäisi sellaista olla. Luulen ja toivon, että muut tukevat minua tässä ajatuksessa.
Perezin tallikaveri Max Verstappen teki hyvin selväksi, ettei hänkään pidä pistekäytäntöä järjellisenä.
– Jos saat ne (loput pisteet), et mielestäni ansaitse ajokieltoa siitä, mitä teit. Se ei ole mielestäni oikein, Verstappen komppasi.
– Olen ollut itsekin siinä tilanteessa yhdeksällä pisteellä. Sanoin siitä jo kaksi vuotta sitten, että sitä pitäisi katsoa uudelleen.