Pandemia on ollut keskuudessamme jo yli vuoden päivät ja niin kokeneet kuin vasta uransa alussa olevat artistit ovat olleet sen seurauksena haastavan tilanteen edessä. Mikkeliläisen metalcore-yhtye Balance Breachin rumpali Antti Halonen kertoo, miltä alaan kohdistuvat rajoitukset ovat tuntuneet juuri läpimurron kynnyksellä olleen bändin näkökulmasta.
Tapahtuma-ala on ollut viime keväästä asti eräänlaisessa pakkoraossa pandemian aiheuttamien rajoitusten seurauksena. Artistit ja muut alan toimijat ovat menettäneet työtilaisuuksiaan ja toimeentuloaan, kun esitystoiminta on typistynyt välillä melkein olemattomiin.
Tapahtuma-ala järjestikin kesän alussa suurta huomiota keränneen Mitta on täysi –mielenilmauksen, jolla pyrittiin tekemään alan toimijoiden kokemaa ahdinkoa näkyväksi.
Balance Breach -yhtyeen rumpali Antti Halonen kokee tilanteen omalla kohdallaan hieman ristiriitaisena. Hän näkee, että rajoitukset ovat tuottaneet pienemmille, vasta nousussa oleville artisteille paikoitellen jopa suurempia vaikeuksia kuin paikkansa alalla jo vakiinnuttaneille artisteille.
Hän ei silti koe olevansa samalla tavalla oikeutettu valittamaan tilanteesta kuin ne, joiden toimeentulo on yksin alalla tehtävän työn varassa. Pandemia on kuitenkin Balance Breachin kohdalla merkinnyt lupaavasti alkaneen kansainvälisen musiikkiuran tyssäämistä, mikä on luonnollisesti tuntunut valtavalta pettymykseltä.
Balance Breach on vielä laajemmalle yleisölle melko tuntematon nimi, mutta se on jo ehditty noteerata ulkomailla ja siihen on viitattu jopa suomalaisen metalcoren vientitoivona. Muun muassa yhdysvaltalainen punk- ja rockpainotteinen aikakauslehti Alternative Press nosti bändin debyyttialbumilta irrotetun singlen viime keväänä kymmenen mielenkiintoisimman suomalaisjulkaisun joukkoon.
Nousu pienestä bändistä suuremman yleisön tietoisuuteen ei ole lähtökohtaisesti mikään helppoa eikä tapahdu yleensä ilman vuosia kestävää työtä. Bändikilpailut ovat olleet vuosien varrella mainio tilaisuus kehittää omaa ilmaisua, mutta myös tutustua muihin oman genren bändeihin, jotka ovat olleet suhteellisen samassa tilanteessa.
Halonen toteaa, että osallistuminen Tuska-torstai -bändikilpailuun ja lopulta sen voittaminen oli heidän uraansa ajatellen merkittävin askel, joka poiki myöhemmin samana kesänä keikan Tuska-festivaalilla ja johti myös kansainväliseen levytyssopimuksen saksalaisen levy-yhtiö Out Of Line Musicin kanssa.
– En oikein usko siihen, että keikalle tulisi sattumalta joku kykyjenetsijä, jonka kautta mahdollisuudet yhtäkkiä avautuisivat. Ennen kaikkea tässä on vaadittu loputonta uskoa omaan juttuun, jota on täytynyt osata myös markkinoida. Sitä uskoa onkin koeteltu kuluneen vuoden aikana oikein urakalla, Halonen naurahtaa.
Peruutuksia pahaan saumaan
Alkutalvella 2020 Balance Breach työskenteli innokkaasti tulevan debyyttialbuminsa parissa ja odotti malttamattomana edessä olevia keikkoja ja kiertueita.
Ensimmäinen, pitkään suunniteltu singlejulkaisu ajoittui sattumalta maaliskuussa samalle päivälle, jona hallitus tiedotti ensimmäisen kerran koronapandemian vaatimista poikkeusjärjestelyistä ja niin sanottu ”uusi arki” alkoi meillä ja maailmalla. Single jäi siinä myllerryksessä muun uutisoinnin jalkoihin.
Kevään myötä karu totuus tulevien keikkojen peruuntumisesta ja live-esiintymisten mahdottomuudesta alkoi vähitellen valjeta. Bändin debyyttialbumi Dead End Diaries julkaistiin kuitenkin suunnitellusti heinäkuussa.
– Meillä oli sovittuna keikka Saksaan isommalle festivaalille ja sen toteutumista toivottiin viimeiseen asti. Albumin julkaisun oli tarkoitus vauhdittaa tulevaa keikkakautta, joka ei sitten koskaan päässyt kunnolla alkamaan. Totta kai se harmitti, kun isoja asioita oli alulla ja paljon jäi toteutumatta.
Bändin ainoaksi live-keikaksi jäi lopulta lokakuussa soitettu levynjulkaisukeikka Helsingin On the Rocksissa, jonka yleisömäärää oli jouduttu karsimaan.
Keikalla Halonen sanoo tunteneensa valtavan energian ja ylpeyden albumin loppuun saattamisesta, vaikka siitä nauttinut yleisö istuikin omissa pöydissään turvavälien päässä.
– Live-tilanne on aina ihan oma juttunsa, siinä ollaan yleisön kanssa yhteisen kokemuksen äärellä. Palautteen näkee välittömästi yleisön reaktioista ja se palkitsee eri tavalla kuin pelkkien sometykkäysten tai kuuntelukertojen määrä, jotka ovat toki digitaalisten alustojen aikakaudella merkittävä suosion mittari.
Pandemian myötä tutuksi tullut streamauskulttuuri on mahdollistanut artistien keikkailun hieman tavallisesta poikkeavalla tavalla. Halonen kuitenkin kokee, ettei se ole toimiva ratkaisu Balance Breachin kohdalla.
– Yleisön ja esiintyjän välinen vuorovaikutus ja kokemus saman elämyksen jakamisesta ei toteudu yhtä tehokkaasti streamatulla keikalla. Esiintymisessämme on lisäksi paljon energiaa, joka ei välittyisi samalla tavalla ruudun välityksellä. Haluamme, että käsitys meistä esiintyjinä muodostetaan live-tilanteen perusteella.
Halonen kokee voivansa purkaa omia tunteitaan parhaiten soittamisen kautta, joten musiikin tekeminen on ollut samalla tietynlaista terapiaa. Rumpuja hän kuvailee hyvin fyysiseksi instrumentiksi, joihin myös pandemia-ajan harmistusta on saanut kanavoitua.
Uudella energialla kohti tulevaa
Halonen myöntää, että metallibändeillä ja varsinkin Balance Breachin edustamalla metalcorella on usein tietty fanikunta, mutta genreihin liitetään edelleen huomattavan paljon ennakkoluuloja.
Metalcorea ei ole hänen mukaansa aikaisemmin otettu kovin vakavasti ja bändi toivookin pystyvänsä laajentamaan sen kuuntelijakuntaa niin Suomessa kuin maailmalla.
– Musiikissamme kuuluvat toki vaikutteet nuoruudessa kuuntelemastamme suomimetallista, mutta myös modernimmat kansainväliset sävyt. Olemme pyrkineet yhdistelemään ennakkoluulottomasti elementtejä, jotka tuottavat raikkaan vaikutelman raskaasta otteesta huolimatta. Metalcore on tekemässä uutta tuloa ja varsinkin Euroopassa sille on selvästi tilausta.
Vaikka debyyttialbumi Dead End Diaries onkin saanut pandemia-aikaan nähden hyvän vastaanoton, on sen noste ennättänyt tietyllä tavalla ”valua hukkaan”. Useat artistit ovat jakaneet kuulumisiaan somessa ja kertoneet käyttäneensä pandemian aiheuttaman tauon hyödyksi työstämällä sen aikana uutta musiikkia.
Myös Balance Breach on päätynyt tekemään uutta albumia heti ensimmäisen perään. Sen julkaisun kanssa ei pidetä samanlaista kiirettä kuin debyytin kohdalla, nyt odotetaan parasta mahdollista ajankohtaa.
– Positiivistahan tässä vallitsevassa tilanteessa on ollut se, että etätöiden ansiosta kaikki bändin jäsenet (Halosen lisäksi Aleksi Paasonen, Terho Korhonen, Saku Heimonen ja Joni Härkönen) asuvat nyt ensimmäistä kertaa samalla paikkakunnalla, joten musiikin tekeminen on ollut huomattavasti helpompaa, Halonen huomauttaa.
Uudella albumilla bändi ottaa entistä isomman harppauksen kohti kansainvälisen kuuloista soundia ja niitä markkinoita, joille se on tähdännyt jo vuodesta 2015 asti.
Levy-yhtiön kautta mukana on nyt laajempi taustatiimi eikä bändin tarvitse samalla tavalla kantaa huolta kaikista julkaisuprosessiin liittyvistä osa-alueista. Pandemiasta huolimatta syntyi hiljattain myös kustannussopimus saksalaisen BMG:n kanssa.
Halonen tiedostaa silti hyvin myös uuteen starttiin liittyvät haasteet.
– Pandemian seurauksena monen artistin suunnitellut julkaisut ovat lykkääntyneet ja odotettavissa on lähitulevaisuudessa runsaasti uutta musiikkia. Myös alalle pyrkivien kohdalla on iso jono, johon pandemiavaiheen tulokkailla ei olisi varaa hukkua. Kyllä tässä silti vielä toistaiseksi ollaan silmät ja korvat pinnan yläpuolella.
Halonen kertookin olevansa luottavaisilla mielin tulevaisuuden suhteen. Tapahtumia on odotettu niin artistien kuin yleisönkin osalta malttamattomina ja rajoitusten lieventyessä paluu niiden pariin on toivottavasti entistäkin runsaampi.
Uuden albumin hän kokee olevan heille myös uusi näytönpaikka, jota varten biisejä on hiottu viimeisen päälle.
Balance Breachin uusi single ”Escapers of Paradise” julkaistiin 9.7.2021.
Kirjoittaja on osallistunut Helsingin yliopiston avoimen yliopiston ja MTV Uutisten Journalismi ammattina -kurssille. Artikkeli on osa kurssin lopputyötä.