Perinteisten pankkikonttorien määrä vähenee vauhdilla. Nordealla konttorien määrä on 2010-luvulla puolittunut ja konsernijohtaja Casper von Koskull arvioi MTV:n Uutisextrassa, että suunta ja tahti jatkuvat.
– Konttorien rooli tulee muuttumaan. Se ei ole enää välttämättä paikka, jossa tehdään pankkitransaktioita, vaan tavataan ja neuvotaan asiakkaita. Tämä trendi jatkuu ja se ei ole meidän päätös vaan asiakkaiden halu asioida pankin kanssa uudella tavalla, von Koskull sanoo.
Nordean johtajan mukaan pankin on oltava asiakkaan käytettävissä missä ja milloin tahansa. Yhä useammalla "konttori" löytyy povitaskusta kännykästä, sillä mobiilimaksaminen on kiihtyvässä kasvussa.
Mobiilien maksutapahtumat lisääntyivät merkittävästi
Mobiilien maksutapahtuminen määrässä tuli hyppäys marraskuussa, kun Nordea toi Pohjoismaiden markkinoille Apple Payn.
– Marraskuussa tapahtumia oli seitsemän kertaa enemmän kuin lokakuussa. Uskon, että kasvu jatkuu, von Koskull sanoo.
Pankkiala on keskellä valtavaa murrosta, sillä digitalisaatio vie vanhoja työtehtäviä. Tästä myllerryksestä on varoittanut myös OP Ryhmän väistyvä pääjohtaja Reijo Karhinen.
Nordealla on edessään lähivuosina peräti 6000 työtehtävän vähentäminen. Kyse ei ole pelkästä säästötoimesta, sillä uusia työtehtäviä syntyy samaan aikaan toisaalla pankissa. Von Koskull toivoo, että mahdollisimman moni talon henkilöstöstä voisi siirtyä uusiin tehtäviin.
– Tietojen ja datan käsittelyyn tarvitaan paljon uutta osaamista ja ihmisiä, hän sanoo.
Hurjimpiin visioihin tekoälyn ja robottien hyödyntämisestä Nordean konsernijohtaja ei vielä lähde – ainakaan julkisesti. Von Koskull ei MTV:n Uutisextrassa usko, että robotti ryhtyisi hoitamaan lainaneuvotteluja.
– Asiakas odottaa, että pankki on käytettävissä 24/7. Mutta samalla pankin pitää olla tuttu ja turvallinen. Tämän yhdistelmän me yritämme täyttää, hän sanoo.
Video tekstin yläpuolella: Nordean konsernijohtaja Casper von Koskull vieraili MTV:n Uutisextrassa lauantaina 2.12.