Panssarilaiva Ilmarisen hylky vuotaa Utön edustalla – 100 000 litran öljytankkien tyhjennys alkaa aikaisintaan ensi kesänä

Panssarilaiva Ilmarinen 1941
Panssarilaiva Ilmarinen lähdössä merelle elokuussa 1941. Laivaston lippulaiva Ilmarinen oli 93 metriä pitkä ja 17 metriä leveä panssarilaiva. Handout
Julkaistu 21.08.2024 16:39

MTV UUTISET – STT

Ympäristökeskuksen mukaan öljy voisi ajautua Saaristomeren kansallispuistoon.

Panssarilaiva Ilmarisen hylystä vapautuu pisaroittain öljyä Itämereen kahdesti minuutissa. Suomen ympäristökeskuksella (Syke) projektipäällikkönä työskentelevä Tommi Kontto kertoo STT:lle, että pisarat leviävät pintaan noustuaan halkaisijaltaan puolen metrin kokoisiksi kalvoiksi, jotka haihtuvat ilmaan melko nopeasti. Syke on ollut tietoinen vuodosta noin vuoden verran.

Lue lisää: 271 kuoli, kun panssarilaiva Ilmarinen osui miinaan yli 80 vuotta sitten – tankeissa muhii merkittävä ympäristöriski

Kontto ei osaa arvioida, kuinka kauan öljyä on mereen tihkunut, koska se on ollut toistaiseksi melko harmiton ympäristölle. Riski suuremmalle vuodolle on kuitenkin varteenotettava, sillä polttoainetta on Ilmarisen tankeissa varastoituna noin 100 000 litran verran.

Tästä johtuen panssarilaivan hylkyä tutkittiin viime viikon ajan. Merivoimien Louhi-aluksella suoritettu urakka päättyi sunnuntaina, kun alus 30-henkisine miehistöineen palasi takaisin maihin. Operaatiossa oli mukana väkeä niin Sykestä, Rajavartiolaitokselta kuin Merivoimistakin. Tutkimusmatkalla kerätyn datan analyysin valmistumista odotetaan tällä hetkellä, jonka perusteella urakkaan osallistuneet tahot tekevät tarkemman riskiarvion yhdessä ympäristöministeriön kanssa.

– Mitä todennäköisimmin hylyn öljytankkien tyhjentäminen on ennemmin tai myöhemmin edessä, koska ne muodostavat riskin luonnolle, tutkimusmatkalla mukana ollut Kontto kertoo STT:lle.

Hylkyä tutkittu viime vuodesta

Kontto mainitsee, että jatkotoimenpiteeksi valikoituu mahdollisesti hylyn saneeraus viranomaisvoimin. Jos tähän ryhdytään, niin työ voidaan saada käyntiin aikaisintaan ensi kesänä. Aika-arvio ei ole muuttunut jo aiemmin julkisuudessa esitetystä arviosta, sillä pohjoisella Itämerellä olosuhteet ovat saneerausta ajatellen talviaikaan epäsuotuisat.

Hylyn näkyvä osa on projektipäällikön mukaan päällisin puolin hyvässä kunnossa, eikä tiedossa ole välitöntä riskiä Itämerelle. Runkoa peittää päällisin puolin melko paksu korroosiokerros, jonka alta paljastui ehjää metallia sen jälkeen, kun osa kerroksesta oli puhdistettu pois.

Osa rungosta on kuitenkin mudan peitossa, eikä sen osuuden kuntoa ole päästy todentamaan.

– Jos tuo 100 000 litraa tai pienempikin määrä kevyttä polttoöljyä vapautuisi veteen, niin vallitsevat tuulet ja virtaukset todennäköisimmin kuljettaisivat ainetta kohti Saaristomeren kansallispuistoa, Kontto toteaa.

Ilmarinen lepää 80 metrin syvyydessä Utön edustalla, jossa se upposi osuttuaan merimiinaan jatkosodan aikana vuonna 1941. Konton mukaan öljytankkien suunnitellun tyhjentämisen lisäksi Ilmariseen ei olla kajoamassa, sillä hylylle on julistettu hautarauha. Onnettomuus jäi Suomen suurimmaksi tappioksi toisen maailmansodan meritaisteluissa, sillä se vaati 271 merisotilaan hengen.

Syke kertoo tiedotteessaan, että hylylle on tehty ensimmäiset ennakkotutkimukset viime vuoden elokuussa, tuolloin yhdessä Rajavartiolaitoksen sekä Museoviraston kanssa.

Lue lisää: Panssarilaiva Ilmarisen tutkimukset päättyvät

Tuoreimmat aiheesta

Itämeri