Tutkimukset alkoivat maanantaina ja päättyvät sunnuntaina.
Panssarilaiva Ilmarisen tutkimukset öljyn tyhjentämiseksi hylystä jatkuvat tällä viikolla, ympäristöministeriö ja Suomen ympäristökeskus (Syke) kertovat. Tutkimukset alkoivat maanantaina ja päättyvät sunnuntaina. Ne tehdään Merivoimien monitoimialus Louhella.
Ilmarisen hylyllä tehtiin ennakkotutkimuksia vuosi sitten. Tällöin hylystä havaittiin nousevan säännöllisesti pintaan öljypisaroita.
Yli 80 vuotta sitten uponneen hylyn tankeissa on arviolta 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä, ja se aiheuttaisi vuotaessaan merkittävän riskin meriluonnolle.
– Ilmarisen saneeraus suojelee Itämerta vähentämällä hylyn öljyvuotoriskiä. Samalla vahvistamme viranomaisten ja muiden toimijoiden hylkysaneerausosaamista. Suomen aluevesillä on lähes kolmekymmentä hylkyä, jotka ovat riski ympäristölle, sanoo ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen (kok.) tiedotteessa.
Hylyn öljytankit oli alun perin tarkoitus tyhjentää tämän vuoden aikana. Syke kilpailutti hylyn saneerauksen viime helmikuussa, mutta sopivaa tekijää ei löytynyt. Nyt tavoitteena on tyhjentää hylky öljystä ensi vuonna.
Kuvauksia sukellusrobotilla
Hylyllä tehdään muun muassa aineenpaksuusmittauksia. Projektipäällikkö Tommi Kontto kertoo STT:lle, että aineenpaksuusmittauksilla voidaan tarkastaa laivanrungon metallin paksuus.
– Mittauksilla voidaan tutkia tarkemmin hylyn kuntoa esimerkiksi rungon ruostuneisuuden ja hapettuneisuuden kannalta.
Lisäksi hylkyä kuvataan sukeltajien ja sukellusrobotin avulla. Kuvattuja materiaaleja hyödynnetään hylyn fotogrammetrisen eli kolmiulotteisen mallin rakentamisessa.
Panssarilaiva Ilmarinen upposi 13. syyskuuta 1941 pohjoisella Itämerellä noin 40 kilometriä Utön saaresta etelään osuttuaan miinaan. Hylky sijaitsee noin 80 metrin syvyydessä.
Hylyn saneerausta rahoitetaan ympäristöministeriön Ahti-vesiensuojeluohjelmasta. Suomen ympäristökeskuksen kumppaneina tutkimuksissa ovat Rajavartiolaitos ja Merivoimat.
Juttua päivitetty kauttaaltaan klo 13.27.