Me suomalaiset tykkäämme isotella moottoriurheilumenestyksellä, ja onhan se upeaa, miten pienestä maasta on roiskutettu soraa muiden silmille ja tuotettu jopa kolme F1-maailmanmestaria.
Viime aikoina suomalaisten menestys on tosin ollut vähän vaisumpaa, ja rallissakin ne ovat olleet juuri ranskalaiset, jotka on pöllyttäneet suomalaisia. Raha ratkaisee, ja isommalla maalla on yksinkertaisesti isommat resurssit.
Ja vaikka sähköautot ovat parhaillaan käynnissä olevan Pariisin autonäyttelyn ykkösteema, moottoriurheilu näkyy vahvasti esillä näyttelyssä. Ja Ranskassa jos missä, autoja myydään monesti yhä autourheilukärki edellä.
Rallikuume näkyi niin Citroënin, Hyundain kuin Toyotankin osastolla. Esillä oli Citroënin uusi WRC-tykki, Toyotan WRC-testiauto – ja Hyundain ensi vuoden WRC-autokin oli esillä, tosin kovasti teipattuna.
Citroën panostaa taas vahvasti ralliin, ja se näkyy. Chris Meeke on varmasti ensi vuonna kova haastaja Volkkareille. Peugeotin osastolla oli puolestaan näytillä heidän ensi vuoden Dakar-autonsa. Jako on siis selvä. Citroën keskittyy juuri nyt henkilöautojen myyntiin, joten uusi C3 saa näkyvyyttä rallista. Peugeotilla ovat puolestaan parrasvaloissa SUVit eli uudet 3008 ja 5008, ja niitä voidaan markkinoidan Dakarin avulla.
Suomalaisia ilahduttaa Toyota Yaris WRC -auton kohdalla tietysti sen syvät sidokset Suomeen, Puuppolaan ja Tommi Mäkiseen. Se luo toivoa, että auton ratissa voitaisiin jatkossa nähdä suomalaisväriä. Uutta väriä autossa nähdään joka tapauksessa, sillä tallin isoin sponsori ja ensi kauden tekninen yhteistyökumppani on Microsoft, jonka logo koristaa Yarisin kylkiä ja keulaa. Toivottavasti Toyotan luotettavuus on kohdallaan ensimetreistä alkaen, sillä muuten Microsoft-vitseille ei näy loppua.
Moottoriurheilu ja sporttisuus oli esillä myös Hyundain osastolla – ja jopa korostetun vahvasti. Hyundai on lanseeraamassa uuden N-brändinsä, jolla se haluaa haastaa VW Golf GTI:n ja kumppanit jatkossa. N-kirjain viittaa merkin Nürburgringillä sijaitsevaan tuotekehitysosastoon.
Eikä ralli ole ainoa moottoriurheilulaji, joka korealaisia kiinnostaa. Ratasarjat ovat tapetilla nekin. Tätä varten Pariisissa on esillä Hyundai Velosteriin perustuva ja asiakastalleille myytävä sportpaketti, jonka moottorina on 2-litrainen ja 300-heppainen bensaturbo, jonka turboa avustetaan sähköisesti nopeamman paineen luomiseksi ja turboviiveen tappamiseksi. Kaikki tämä on hyvää harjoittelua korealaisinsinööreille tulevaa N-brändiä ajatellen… Ja toki auton keulasta voi hakea myös viitteitä seuraavan sukupolven Velosteriin.
Kuvat: Vesa Eskola