Yksityisten pysäköinninvalvontayritysten antamat pysäköintivirhemaksut herättävät keskustelua aika-ajoin.
Pysäköintivirhemaksu on viranomaisen antama julkisoikeudellinen maksu – toisin kuin yksityisen pysäköinninvalvojan antama maksu.
– Yksityisen pysäköinninvalvojan antama valvontamaksu perustuu autoilijan ja pysäköinninvalvontafirman välille syntyneeseen sopimukseen, opastaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Pääperiaate on selvä
Yksityisen pysäköinninvalvonnan valvomilla alueilla tulee olla selkeät taulut, joista ilmenee, että ehtojen vastaisesta pysäköinnistä voidaan veloittaa tietyn suuruinen valvontamaksu. Taulussa tulee olla myös määritelty, milloin sopimus syntyy.
– Pääsääntöisesti tämä on hoidettu maininnalla ”Pysäköimällä hyväksyt ehdot”, Vesalainen toteaa.
Sopimuksen siis katsotaan syntyneen autoilijan ja pysäköinninvalvontafirman välille sillä hetkellä, kun auto pysäköidään.
– Kun sopimus on syntynyt, on autoilija velvollinen maksamaan mahdollisen valvontamaksun, mikäli on pysäköinyt sääntöjen vastaisesti. Tästä on olemassa myös korkeimman oikeuden päätös, Vesalainen valaisee.
Vai onko sittenkään?
Jos auton haltija tai omistaja kiistää pysäköineensä itse auton, asia monimutkaistuu huomattavasti. Tällöin on hankalaa määritellä, keiden välille sopimus pysäköintiehtojen hyväksymisestä on muodostunut.
Ongelmana siis on, kenen vastuulla on näyttää toteen, kuka auton on pysäköinyt. Jopa juristien näkemykset eroavat asiassa.
– Tilanne ei siis ole ollenkaan yhtä selkeä kuin julkisten pysäköintivirhemaksujen osalta, joissa todistustaakka siitä, ettei auton haltija pysäköinyt autoa, on haltijalla, Vesalainen opastaa.
– Ehkä saamme tähänkin korkeamman oikeuden ratkaisun tulevaisuudessa, jos joku sinnikäs jaksaa taistella sinne saakka, hän jatkaa.