Passille lähtöpassit?

Passi voi muuttua tarpeettomaksi, kun digitaaliset matkustusasiakirjat ovat kehittymässä ja tulossa käyttöön, kerrotaan Rajavartiolaitokselta. 

Suomessa on jo pilottivaiheessa eli koekäytössä matkustajien digitaalinen tunnistaminen. Sitä voi käyttää Suomen ja Britannian välisille lennoille tarkastuspisteessä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

– Tavoitteena on, että pitemmällä aikavälillä mentäisiin siihen, ettei nykymuotoista passia tarvita, sanoi tarkastaja Mikko Väisänen Rajavartiolaitoksen esikunnasta perjantaina.

Hänen mukaansa digitaalisen tunnistamisen etuja ovat nopeus ja turvallisuus. DTC-tunnistus on noin kolme kertaa nopeampi kuin perinteinen passintarkastajien rajatarkastus, ja sen voisi aikanaan käytännössä tehdä myös kotona.

Suomessa, Kroatiassa ja Hollannissa kerätään nyt pilottihankkeissa kokemuksia, joiden pohjalta DTC-tunnistuksen on määrä edetä EU-komission lainvalmisteluun.

EU-lainsäädäntö kolmessa vuodessa?

Matkustajan kannalta pilotti toimii siten, että Finnairin Lontoon-, Edinburghin- ja Manchesterin-lennoilla on mahdollista kulkea rajatarkastuksesta tavallista nopeammin ja sujuvammin, jonottamatta.

DTC-tarkastukseen meno Helsinki-Vantaalla edellyttää rekisteröitymistä ennakolta. Sen voi tehdä poliisin kahdessa toimipisteessä, Helsinki-Vantaalla ja Tikkurilassa.

– Rekisteröinti kestää vain pari minuuttia. Jo sitä ennen kannattaa ladata puhelimeen DTC-tunnistamiseen tarvittava sovellus, Väisänen kertoo.

Kun tuo on tehty ja sovellus aktivoitu, voi mennä Helsinki-Vantaalla sijaitsevaan yhteen DTC-rajatarkastuspisteeseen.

– Siellä kamera ottaa matkustajan kasvokuvan. Ainakin tässä alkuvaiheessa mukana pitää olla myös passi.

Passi luetaan koneellisesti.

Lopullisen päätöksen siitä, ovatko valokuva ja passi hyväksyttäviä, tekee kuitenkin aina ihminen eli passintarkastaja.

Väisänen ounastelee, että digitaalista matkustusasiakirjaa koskevan lainsäädännön valmistuminen kestää EU:ssa kolmisen vuotta.

– Tekninen valmius olisi jo aiemminkin. Ihannetilanne olisi, että matkustaja kulkee koko prosessin läpi lentokentällä vain kasvokuvalla ja DTC:llä.

Lue myös:

    Uusimmat