Helsingin kaupunki kokeilee ihmeaineeksikin kutsuttua Granluxia pyöräteiden talvikunnossapitoon.
Mikä "ihmeaine"?
- Granlux DeICE on suomalainen jäänpoistoaine
- Etikkapohjainen ja biohajoava
- Toimii kovassa pakkasessa -50 asteeseen asti
- Patentoidulla aineella on pitkä jälkivaikutus
Helsingin pyöräteillä on tehty tänä talvena materiaalikokeilua, jossa on hyödynnetty tuoretta suomalaiskeksintöä, Granlux-jäänpoistoainetta. Pyöräilykäyttöön tehdyllä Baana-tiellä Ruoholahdesta Töölönlahdelle käytetään Granluxia ja harjausta.
– Jäänpoistoaineen teho ei ole ollut odotusten mukainen, ja ainetta on jouduttu käyttämään ennakoitua enemmän. Siten aineen käyttö on tullut ennakoitua kalliimmaksi, Helsingin kaupungin rakennusviraston ylläpitoinsinööri Kaisa Komulainen sanoo MTV Autoille.
Pyöräreiteillä on käytössä auraus, harjaus ja liukkauden torjunta tarpeen mukaan. Kylmillä keleillä aurakuski katsoo tilanteen mukaan, tarvitaanko liukkaudentorjuntamenetelmiä vai ei.
Hyvää palautetta
”Ihmeainetta” on testattu tämän talven ajan. Helsingin kaupunki on ensimmäisten kaupunkien joukossa kokeilemassa materiaalia. Lisäksi ainetta on kokeiltu Espoon kaupungilla ja Helsingin kaupungin liikennelaitoksen reiteillä.
– Palautteiden perusteella uusi aine on toiminut hyvin, mutta laatutaso on melko sama kuin suolauksella. Pyöräilijöiltä on tullut paljon positiivista palautetta.
Uudesta kokeilusta päätelmät on tarkoitus tehdä keväällä: kuinka hyvin Granlux-aine toimi ja miten tästä jatketaan.
Näin "ihmeaine" toimii
Tuotetta markkinoivan 3ICE Oy:n verkkosivuilla kuvaillaan uuden jäänpoistomenetelmän toimintaa.
– Kun kiteitä törmäytetään paineella jäähän, kiteet aiheuttavat jään rapautumista ja eroosiota. Kiteet yhdessä Granlux DeICE -jäänsulatusliuoksen kanssa alkavat sulattaa jäätä erittäin nopeasti alentamalla veden jäätymispistettä, yhtiön tuotekehitysjohtaja Reijo Varis kertoo tiedotteessa.
Aiempina talvina pyöräteillä on käytetty sepeliä, jonka haittoja ovat esimerkiksi keväisin muodostuva pöly ja renkaita rikkovat terävät kivet.