Suomeen rakennetaan lokakuun aikana kilometrin mittainen koetieosuus, joka pinnoitetaan autonrenkaiden kumia sisältävällä asfaltilla. Maailmalla vanhoista renkaista tehtyä asfalttia on hyödynnetty jo kymmenien vuosien ajan.
RMB-asfaltissa (rubber modified bitumen) käytetään rengaskumia bitumin lisäaineena. Sen ansiosta asfaltin kylmä- ja väsymiskestävyys paranevat, halkeamat vähenevät ja tien melutaso on perinteistä asfalttia alhaisempi.
Autonrenkaiden kumia sisältävän asfaltin elinkaaren aikana on mahdollista saavuttaa jopa 30–40 prosentin säästöt, vaikka rakennuskustannukset ovat noin kymmenyksen kalliimmat verrattuna perinteiseen asfalttiin.
Muu maailma edellä
Ruotsissa ollaan huomattavasti Suomea pidemmällä RMB-asfaltin hyödyntämisessä. Länsinaapurissamme kumiasfalttia on valmistettu jo noin 3 500 tiekilometriä. Muualla maailmassa kumia on käytetty osana asfaltin sideainetta jo yli 40 vuoden ajan.
Kuusakosken materiaalipäällikkö Thomas Söderström kertoo, että teiden ylläpidon organisointi on kokenut Suomessa täydellisen myllerryksen 2000-luvulla, mikä on yksi syy siihen, ettei kumiasfalttia ole Suomessa vielä käytetty.
– Valtion tilaajaorganisaatiot ovat menneet uusiksi, kehittämiskeskuksia ei valtion puolesta enää ole, eikä urakoitsijoilla ole resursseja tämän tyyppisiin satsauksiin, Söderström luettelee.
– Olemme myös olettaneet, että RMB-asfaltin tekoon tarvitaan erikoiskalustoa, mutta se ei pidä paikkaansa. RMB-asfalttikohteita voidaan toteuttaa olemassa olevalla kalustoilla, hän jatkaa.
Söderströmin mukaan Suomessa ei ole aiemmin ollut soveltuvaa tekniikkaa kumin jalostamiseksi asfaltin lisäaineeksi.
– Koekohteen myötä tutkitaan, kannattaisiko kyseisen laadun valmistaminen aloittaa.
Perinteiseen asfalttiin verrattuna RMB:n valmistusprosessi vaatii Söderströmin mukaan tarkempaa lämpötilan ja viskositeetin hallintaa. Kumiasfaltti soveltuu käytettäväksi nopeallakin aikataululla.
Suomen ensimmäinen RMB-asfalttia sisältävä koetieosuus valmistuu lokakuun aikana Pedersören Lappforsiin. Kilometrin mittaiselle tieosuudelle uppoaa 1 250 rengasta.